Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 28. august 2002 kl 19.30 Forbrukerinspektørene

Fusk med internetthandel

Forbrukerinspektør Håkon Haugsbø hjelper Stig Bøe etter nettsvindel. (NRK-foto)
Forbrukerinspektør Håkon Haugsbø hjelper Stig Bøe etter nettsvindel. (NRK-foto)
Stig Bøe (28) bestilte tv-spillet PlayStation2 på internett, men ble grundig lurt og sto igjen uten spillmaskin og penger. Snekkeren fra Sunnmøre er ikke den eneste som er blitt lurt av det Bergensbaserte nettselskapet Multimedia Import. I høstens første program skal vi også se nærmere på matvarekjeden REMA 100.

Stig Bøe er en av 16 personer som det siste halvannet året har klaget Multimedia Import inn for Forbrukerrådet. Kundene har bestilt tv-spill på nettsidene til selskapet, betalt inn tusenvis av kroner, og blitt sittende igjen tomhendte.

Unge bakmenn
Multimedia Import ble startet av den unge forretningsmannen Stefan Hilt (23), som er blitt millionær på salget av et av verdens mest populære tv-spill, PlayStation2. Mens Hilt håver inn penger, sitter kundene hans fortvilet igjen. Til slutt orker ikke kundene å kjempe mer, mens de unge mennene bak nettadressen vrir seg unna som åler – mange tusen kroner rikere for hver gang.

- Jeg føler meg dum som forhåndsbetalte, sier Stig Bøe. – 5000 kroner er jo ikke noe man bare kaster ut av vinduet.

Foran åpent kamera
Forbrukerinspektør Håkon Haugsbø jaget den unge Multimedia-millionæren Stefan Hilt i Bergen, og tvang ham til å både skaffe til veie maskinen Bøe hadde krav på, og å betale inn penger han skyldte andre kunder – foran åpent kamera

REMA 1000 svikter lokal matkultur
Matvarekjeden REMA 1000 er heller ikke trygg for forbrukerinspektørenes skarpe øyne. Nå har matvarekjeden sluttet å selge lokale bakervarer i de aller fleste butikkene på Østlandet. Disse butikkene får i stedet alt av bakervarer fra Mesterbakeren, som med sine to bakerier skal dekke hele området. Mange kunder reagerer på at REMA tar fra dem valgmuligheter.

- Det REMA gjør er typisk for hele matvarebransjen, de truer lokal matkultur, ensretter og tar fra forbrukerne reelle valgmuligheter, sier Terje Kili i Forbrukerrådet.

Tilbyr brød med samme navn
Flere steder har lokale REMA-butikker opplevd en kundeflukt etter at de lokale brødene forsvant fra hyllene. Dette problemet møter kjeden ved å erstatte den lokale bakeren med nye varer.

- Der spesielle, lokale brød som slåttebrød, yoghurtbrød og grislabrød har vært populære, ønsker vi å tilby nye brød med samme navn, sier Siri Solberg i REMA 1000.

Flere kunder har forvekslet de nye brøderstatningene med de opprinnelige, lokale brødene, og fire bakere har engasjert advokat fordi de mener Mesterbakeren og REMAs erstatningsbrød er for like deres egne varer.


Egenprodusert forbrukerprogram
Programledere: Elisabet Grøndahl, Elin Ruhlin Gjuvsland, Snorre Tønset, Håkon Haugsbø og Kari Asheim
Prosjektleder: Tove Austad
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96




LENKER
  • Hjemmesider 


  • MER INFO:
  • Inspiserer databransjen - høsten 2002