Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 tirsdag 7. mars 2000 kl 22.00 Brennpunkt: Sleipners siste reise

Brennpunkt: Sleipners siste reise (ttv)


NRK1 tirsdag 7. mars kl 22.00
Brennpunkt: Sleipners siste reise

Om kvelden 26. november 1999 braste hurtigbåten \"Sleipner\", av uforklarlige årsaker, i sørlig stiv kuling rett på det mørklagte undervannsskjæret Bloksen på det åpne havstykket Sletta, nord for Haugesund. Først da viste det seg at redningsflåtene ikke lot seg sjøsette, og at redningsvestene var en skandale. For første gang står overstyrmann på \"Sleipner\", Olav Skjetne, fram og forteller hva han selv og resten av mannskapet gjorde i en situasjon fullstendig ute av kontroll. Det samme gjør restaurasjonsassistent Mette Jensen.

Om bord i \"Sleipner\" befant det seg 85 passasjerer og mannskap. 16 mennesker omkom. Hva som virkelig skjedde om bord i løpet av den forferdelige halvtimen før hurtigbåten vrir seg løs av skjæret, for deretter å gå rett til bunns som en stein, og alle de 85 menneskene havner i det kalde og opprørte havet, er temaet i kveldens \"Brennpunkt\". Ikke hva de fleste aviser brakte til torgs umiddelbart etter forliset.

Avviser påstandene
Losaspirant Ole Johnny Henjesand var passasjer og kjempet med en håpløs redningsvest i de svære bølgene for sitt unge liv. Han er nådeløs i sin kritikk av mediefolks oppførsel og avviser påstandene i media om et handlingslammet mannskap og panikk blant passasjerene.

Det tragiske faktum er at 16 mennesker mistet livet i det som til nå er verdens største hurtigbåtulykke. Det mirakuløse er at 69 mennesker ble berget, de aller fleste av uredde sjøfolk i båter som kom til. Kaptein Torgeir Vik på sandskuta \"Askita\" forteller om de 20 menneskene mannskapet og han selv fravristet havet. Kanskje kunne flere ha blitt reddet om de hadde fått arbeide i fred for pågående journalister? At disse redningsbåtene i dagene like etterpå ble glemt, hører også med til historien.

Programskaperne har også fått tilgang til de helt unike lydbåndopptakene av radiosamtalene mellom overstyrmannen på \"Sleipner\" og Rogaland Radio i den dramatiske halvtimen etter at hurtigbåten hadde gått på skjæret.

Rederiets stolthet
Hurtigbåten \"Sleipner\" var, sammen med søsterskipet \"Draupner\", rederiet HSDs store stolthet da de hypermoderne båtene ble satt inn i Flaggruten mellom Bergen og Stavanger sensommeren 1999. De synkefrie båtene, bygget i Australia for 100 millioner kroner, var utstyrt med de mest moderne navigasjonsinstrumenter og hadde også, ifølge Sjøfartsdirektoratet, tilfredstillende redningsmateriell for 358 passasjerer. Trodde man, inntil \"Sleipner\" gikk til bunns den skjebnesvangre novemberkvelden i fjor.

NRK1 tirsdag kl 22.00

Billedtekst
Overstyrmann på \"Sleipner\", Olav Skjetne (Foto: NRK)

Ved Dag Indrebø og Magne Misje
Produsert av NRK Hordaland
Pressekontakt Inger Larsen, tlf: 23 04 74 83