Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 mandag 15. mars 1999 kl 20.05 Moter i 100 år:: Makt

Moter i 100 år:: Makt (ttv)

NRK1 mandag 15. mars kl 20.05
Moter i 100 år: (2:4) Makt

Klær gir makt
Begge vakte de oppsikt med sine klesmoter. Designeren Paul Poiret introduserte bukser for kvinner for 100 år siden, mens Christian Dior tok en utarmet verden etter krigen med storm med sine lange skjørt - den såkalte \"New Look\".
Med moter og makt som tema fortsetter i kveld den fascinerende serien om moter i 100 år. Program to fokuserer på de mest kjente merkeklærne i dette århundret fra Chanel til Ralph Lauren. Vi får se hvilken makt merkeklærne gir både dem som skaper dem og kundene som bruker dem.
Moteskaperen Paul Poiret, som befridde kvinnene fra korsettet, ble sett på som den første store markedsføreren innen klesdesign. Han reiste rundt med sine motevisninger med tanke på å spre sitt navn over hele verden. Den spanske motekunstneren Christobal Balenciaga, som åpnet motehus i Paris i 1937, viser hvilken makt hans haute couture-kolleksjoner med strengt \"arkitektonisk snitt\" og dristige farger hadde på folk. Kvinnene sloss om å bære hans merkeklær og bli akseptert på hans kundeliste.
Gabrielle \"Coco\" Chanel, som etablerte seg med moteforretninger i Paris og Deauville i årene 1910-1916, var den første på markedet med velduftende parfyme, en vare som senere skulle vise seg å bli motehusenes største inntektskilde.
Den franske motekunstneren Madeleine Vionnet (1876 - 1975) var den første som kjempet for klesdesignernes opphavsrett. Hun er kjent for kjoler hvor tøyet var klippet på skrå og perfekt fulgte kroppens linjer og bevegelser.

New Look
Vi får også se hvordan Christian Dior skapte motehistorie og tok verden med storm med sin \"New Look\" bølge for 50 år siden. I en tid med knapphet på stoffer etter krigen tegnet han kvinnedrakter med vide skjørt som gikk langt nede på leggen, med smalt liv, skrå skuldre og trekvartlange ermer. De nye feminine linjene ble rakst populære etter krigsårenes stramme nesten militærpregede stil. New Look dominerte kvinnemoten i et tiår, helt til André Courrages og Mary Quant kom med den mest futuriske og avantgardistiske stilen vi har hatt med miniskjørt og rette linjer i 60- årene.
Programmet setter også søkelyset på motebladene og den påvirkningskraft de har på leserne. Vi møter blant andre redaktør av Vogue, Joan Buck.
NRK1 mandag kl 20.05

Britisk produksjon
Regi: Jaci Judelson, Gideon koppel
Norsk kommentar: Merete Lie Hoel
Pressekontakt i Fjernsynets informasjonsavdeling: Siri G. Meyer, tlf. 23048123
For mer informasjon: Gunilla Gaarder, Faktaavdeling, tlf. 23049364