Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 lørdag 15. juni 2002 kl 20.10 Verdi-portrett del II

Konsertmysteriet


Den todelte dokumentarserien om Verdi avsluttes i kveld i ”Hovedscenen”. Vi blir også med på åpningen av Bahá'i-sentret i Israel i fjor, der Lasse Thoresens oratorium ”Terraces of Light” fikk sin urframføring. Til slutt får vi høre om Mozarts klarinettkonsert "K621b - Enigma"

Mozarts berømte klarinettkonsert er ikke skrevet for dette instrumentet, men for et annet og forsvunnet instrument av bøhmisk opprinnelse, bassethornet. Den franske klarinettisten Gilles Thomé har oppsporet Mozarts originalmanus, og han framfører den på et rekonstruert bassetthorn.

Bøhmisk instrument
Det eneste bevarte manuskript av Mozarts berømte klarinettkonsert eies av Winterthur-biblioteket i Sveits. Det bærer komponistens dristige, nesten ekshibisjonistiske, håndskrift. For det første viser manuskriptet at konserten er laget for et meget sjeldent bøhmisk instrument, et bassethorn i G. Manuskripet inneholder også to noter – én i Ciss, den andre i en lav Dess – som det ikke skulle ha vært mulig å framføre på noe kjent blåseinstrument i Mozarts levetid.

Frimurer-Mozart
I dokumentaren ”Mozart: K621b – Enigma” blir vi med klarinettisten Gilles Thomé i en jakt på spor etter bassethornet. Thomé følger Mozarts reiseruter fra Østerrike til Slovakia og videre gjennom Tsjekkia, til Tyskland, Frankrike og Sveits. Gjennom frimurerbevegelsens internasjonale nettverk får han adgang til organisasjonens hemmelige arkiver, og her finner han en av nøklene til mysteriet med Mozarts klarinettkonsert.

Det viser seg at Mozart hadde to frimurervenner. Den ene var den farlige og upålitelige Anton Stadler, den andre var en genial instrumentmaker. Sistnevnte viser seg å ha betydd det samme for klarinetten som Stradivarius for fiolinen.

Tapte toner funnet
Uansett hva musikkhistorikerne mener, så hevder Gilles Thomé å ha funnet beviset på at det har eksistert et bassetthorn – og bare ett stemt i G. På dette ene instrumentet kunne man spille de umulige notene. Instrumentet ble stjålet, og det er aldri blitt gjenfunnet.

Men Thomé finner noe, og han sørger for å få rekonstruert det tapte bassetthornet. På det spiller han Mozarts musikk for oss, slik den ikke har vært hørt på over to hundre år.

Mozart skrev den såkalte klarinettkonserten kort tid før han døde. Den minner mest om hans siste konsert for klaver, Klaverkonsert nr. 27, også den skrevet i dødsåret 1791.

Programleder: Arild Erikstad
Pressekontakt Steinar Dahl, tlf. 23 04 74 57

Bilde
1. Hovedscenen byr på en spennende dokumentar om bassethornmysteriet hvor Mozart er i sentrum. (Ill.: Mundovision)
2. Komponisten Lasse Thoresens nye oratorium, Terraces of Light, ledsaget åpningen av Bahá’i-sentret i Israel i fjor. (Foto: Bahá’i World Centre)