Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 tirsdag 22. juni 1999 kl 21.40 Mayday! Mayday!: Den fatale feilen

Mayday! Mayday!: Den fatale feilen (t)


NRK1 tirsdag 22. juni kl 21.40
Mayday! Mayday! (4:4) Den fatale feilen

Konstruksjonsfeil?
Tragiske skipsforlis kan skyldes menneskelig svikt eller naturens luner. I løpet av de siste 15 årene har mer enn 150 større skip sunket, og mange mennesker har mistet livet. Det fjerde programmet i serien om skipskatastrofer fokuserer på ulykker som kan har sin årsak i konstruksjonsfeil.
Den desiderte største skipsbrann- katastrofen gjennom tidene skjedde den 20. desember 1987. Da kolliderte den overfylte, filippinske ferja \"Dona Paz\" med oljetankeren \"Vector\" utenfor Mindoro-øya i Sibuya-havet. Ferja brakk i to. I alt mistet 4.386 mennesker livet i flammehavet som oppstod. Flammene var så høye som en 10 etasjes bygning.
Ifølge passasjerlisten var det 1.493 passasjerer ombord i \"Dona Paz\", som var på vei fra Manila med familier som skulle feire julehelgen der. Men passasjerlisten fra filippinske ferjer er sjelden korrekte, fordi de ofte ikke inkluderer barn og passasjerer som betaler reisen etter at de er kommet ombord.
I havarikommisjonens rapport blir tankeren \"Vector\" karakterisert som \"ikke sjødyktig\", og mannskapet var lite kompetent. Rapporten slår fast at oljetankeren var \"en flytende fare for sjøfarten\". Også sikkerheten ombord i \"Dona Paz\" blir karakterisert som svært dårlig.

Roll-on roll-off ferjer
Dokumentaren retter også søkelyset mot sikkerheten ombord i såkalte roll on roll-off ferjer.
I 1987 omkom 193 mennesker da den britiske bilferja \"Herald of Free Enterprise\" kantret og sank utenfor den belgiske havnebyen Zeebrugge. 200 mennesker omkom. Årsaken til ulykken var at baugportene på skipet ikke var lukket, og derfor strømmet vannet inn på bildekket. Ferja kantret i løpet av 90 sekunder!
Det faktum at ferja sank så raskt førte til en debatt om konstruksjonen og sikkerheten ombord i roll-on roll-off skip.
Konstruksjonen på \"Herald of Free Enterprise\" er nøyaktig lik den som er vanlig på norske ferjer. Båtens flyteevne er under bildekket.
Bulk Carriers
Enda mer risikabelt er det å være ombord i de såkalte \"Bulk Carriers\". Disse monstrene i skipsverdenen er bygget med tanke på effektivitet og kostnadsbesparelse. Sikkerheten kommer i siste rekke. I løpet av de siste syv årene har 45 skip av denne typen sunket, og 500 mennesker har mistet livet.

NRK1 tirsdag kl 21.40

Bilde (Via Scanpix/Internett)
Den britiske bilferja \" \"Herald of Free Enterprise\" kantret og sank i løpet av 90 sekunder.

Britisk dokumentarserie i fire deler
Regi: Jonathan Jones
Pressekontakt i Fjernsynets informasjonsavdeling: Siri G. Meyer, tlf. 23048123