Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 3. mars 1999 kl 19.35 Forbruker-Refleks

Forbruker Refleks (t)

NRK1 onsdag 3. mars kl 19.35
Forbruker- Refleks

Markedsføringsloven - bare fine ord?

Er Markedsføringsloven anvendelig bare i festtaler? Klagesakene strømmer inn. Men lang saksbehandlingstid og manglende sanksjonsmuligheter gjør at firmaer som bryter loven sjelden risikerer mer enn en bot. Er det ikke mulig å få stanset ulovlig virksomhet? spør Forbruker-Refleks.

Thermo Natur som selger rådyre madrasser som de hevder gir helsemessige gevinster, er blant de firmaer som er innklaget til Forbrukerombudet for brudd på Markedsføringsloven. Men mens saken er under behandling, selger Thermo Natur bussturer som aldri før. På disse bussturene drives intens markedsføring av den mye omtalte \"helsemadrassen\". Av en daglig omsetning på 161.000 kroner kan firmaet notere et overskudd på 69.000 kroner hver arbeidsdag. Med for eksempel tre ukers behandlingstid tjener firmaet gode penger mens Forbrukerombudet jobber med saken. - I Forbruker-Refleks ser vi også nærmere på postordrefirmaet Loyds som ligger på klagetoppen både hos Forbrukerombudet og hos oss, opplyser prosjektleder Cecilie Ellingsen.

Nyheter på nett
Nyheter på nett er ennå i sin spede barndom her til lands, men er i kraftig vekst. Nettavisen, som er en ren Internett-avis, er nå oppe i 135.000 daglige lesere. Det er femten ganger så mange som ved starten for to og et halvt år siden.

Men nyheter på nett er ikke som andre nyheter. Forbruker-Refleks ser nærmere på forskjellen, på hvordan leserne er forskjellige fra andre nyhetskonsumenter og på hvordan nyheter på nett kan gi økt kunnskap og økt forbrukermakt for dem som vet å bruke mediet fornuftig. I programmet får vi også demonstrert hvordan vi kan komponere vår egen avis ut fra egne interesser.

IKEAs kundeservice
IKEA reklamerer med at én klagetelefon skal være nok. Men det er mange som har opplevd at problemet ikke er løst ved å ta en telefon til IKEA. Da Trygve Bakken forsøkte å få seg en nytt PC-bord hos IKEA, sviktet nemlig alt som heter kundeservice hos møbelgiganten. Med 1.100 ansatte 1,5 milliarder i omsetning og fem millioner besøkende kan det tydeligvis til tider bli litt mye å holde styr på.

NRK1 onsdag kl 19.35

Forbrukermagasin fra NRK Faktaavdelingen
Prosjektleder: Cecilie Ellingsen, tlf 23 04 94 82, mobil: 91 77 68 71
Internettadresse: http://www.nrk.no/refleks/forbruker

Pressekontakt: Anne-Marie Astad, tlf 23 04 98 41