Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 tirsdag 18. august 2009 kl 22.15 Dokusommer: Forbrukerbarna

Kampen om barna som konsumenter


"Forbrukerbarna" setter søkelyset på hvordan reklamebransjen i stadig økende grad jobber for å appellere til barn og unge. (Foto: 2008 Media Education Foundation)
"Forbrukerbarna" søker å avsløre de kontroversielle taktikkene som benyttes av det kommersielle markedet for å nå barn og unge som forbrukere. Filmen setter søkelyset på en nådeløs milliardbusiness som selger alt fra hurtigmat og voldelige videospill til falske utdanningsprodukter og familiebiler.

Markedsføring rettet mot barn har eksplodert etter at reguleringen mot barnereklame ble redusert. Med kommentarer fra helseeksperter, barneadvokater og sentrale aktører i den kommersielle industrien ser vi i denne filmen hvordan reklameindustrien benytter nøye gjennomtenkte metoder for å påvirke amerikanske barn til å bli den største forbrukergruppen i verden.

Milliarder i omløp
Milliarder av kroner kastes inn i nye markedsføringsmetoder mot barn og ungdom, og for å nå barna benyttes nøye kalkulerte metoder innen psykologi, antropologi og nevroteknologi. Hvilke konsekvenser får det for barna at de er så viktige mål for store penger?

Med et kritisk blikk stiller denne dokumentaren noen grunnleggende spørsmål om etikk i markedsføring rettet mot barn, og hvordan forbrukersamfunnet påvirker barn og unges hverdag, helse og velvære.

Amerikansk dokumentar (2008)
Produsert av Media Education Foundation/Mundovision Ltd
Regi: Adriana Barbaro & Jeremy Earp
Produsent: Adriana Barbaro
Originaltittel: Consuming kids
Pressekontakt: Anja Nylund Hagen, 23 04 40 79 / 911 64 716
TV-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf 815 65 900