NRK2 mandag 6. april 2009 kl 19.30 Berulfsens fargerike: Jordens farger
Verdens vanligste farge
![]() Torkjell Berulfsen ikledd verdens vanligste farge, som er brun (Foto: Pål Sommer-Erichson) |
Brunt er også en farge selv om den ikke fikk være med i regnbuen. For uansett om moten svinger via viltre og friske til duse farger, kommer brunfargen og alle dens slektninger tilbake hvert tiende år.
Berulfsen starter i kveld sin fargeferd hos firmaet Brun og blid. Her har brunt blitt stor kosmetisk butikk, for vi kjøper kremer, tar solarium, sprayes og tannes for å se friske og brune ut. Men har det alltid vært slik? Svaret er nei.
Det er heller ikke slik at norske laftehus alltid har vært brunbeiset eller tjæret.
I Norge er det naturlig å forholde seg til brunt på gamle bygninger, men faktum er at det var noe vi fant på for bare 100 år siden!
Fetteren til brun
I Cremona i Nord-Italia lages verdens beste fioliner basert på Stradivari og Guarneri sine gamle oppskrifter. Men hemmeligheten til klangen hos mesterne tror man ligger i fargen, og man er usikker på hva den inneholdt. Det man vet er at den er gyllen oransje. Oransje er fetteren til brun, og derfor også med i programmet.
Hvorvidt Berulfsen løser fargehemmeligheten i musikkens verden gjenstår å se
Om serien
Gjennom åtte program tar Torkjell Berulfsen oss med på en reise over nær sagt hele verden. På veien dveler han ved fargenes betydning og historie.
- Hvis jeg ikke hadde vært programsekretær, ville jeg ha vært påfugl. Skarpe, rene og klare farger er for meg en daglig fryd og juletrefest. Det er en klisjé, men det er en grunn til at farger setter farge på tilværelsen, sier Torkjell Berulfsen.
I sin nye serie tar Berulfsen oss med på en reise til Sør-Amerika, store deler av Europa, Asia og Afrika på jakt etter ulike fargeaspekter. I hvert program tar han for seg en og en farge i rekkefølgen blå, rød, brunt/oransje, gul, purpur, grønn og hvit/sort.
I programmene møter vi også Angela Wright som er britisk fargeekspert. Wright har lang erfaring i å kommunisere med farger og sto blant annet bak bensinstasjonen Shells verdensomspennende nye profil.
Programmet er sendt tidligere.
Innkjøpt dokumentarserie (2006)
Produsert av: Nordisk Film AS
Regi: Pål Sommer-Erichsen
Programleder: Torkjell Berulfsen
Pressekontakt: Anna-Marie Normann, tlf 23 04 78 53TV-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf: 815 65 900 info@nrk.no
Berulfsen starter i kveld sin fargeferd hos firmaet Brun og blid. Her har brunt blitt stor kosmetisk butikk, for vi kjøper kremer, tar solarium, sprayes og tannes for å se friske og brune ut. Men har det alltid vært slik? Svaret er nei.
Det er heller ikke slik at norske laftehus alltid har vært brunbeiset eller tjæret.
I Norge er det naturlig å forholde seg til brunt på gamle bygninger, men faktum er at det var noe vi fant på for bare 100 år siden!
Fetteren til brun
I Cremona i Nord-Italia lages verdens beste fioliner basert på Stradivari og Guarneri sine gamle oppskrifter. Men hemmeligheten til klangen hos mesterne tror man ligger i fargen, og man er usikker på hva den inneholdt. Det man vet er at den er gyllen oransje. Oransje er fetteren til brun, og derfor også med i programmet.
Hvorvidt Berulfsen løser fargehemmeligheten i musikkens verden gjenstår å se
Om serien
Gjennom åtte program tar Torkjell Berulfsen oss med på en reise over nær sagt hele verden. På veien dveler han ved fargenes betydning og historie.
- Hvis jeg ikke hadde vært programsekretær, ville jeg ha vært påfugl. Skarpe, rene og klare farger er for meg en daglig fryd og juletrefest. Det er en klisjé, men det er en grunn til at farger setter farge på tilværelsen, sier Torkjell Berulfsen.
I sin nye serie tar Berulfsen oss med på en reise til Sør-Amerika, store deler av Europa, Asia og Afrika på jakt etter ulike fargeaspekter. I hvert program tar han for seg en og en farge i rekkefølgen blå, rød, brunt/oransje, gul, purpur, grønn og hvit/sort.
I programmene møter vi også Angela Wright som er britisk fargeekspert. Wright har lang erfaring i å kommunisere med farger og sto blant annet bak bensinstasjonen Shells verdensomspennende nye profil.
Programmet er sendt tidligere.
Innkjøpt dokumentarserie (2006)
Produsert av: Nordisk Film AS
Regi: Pål Sommer-Erichsen
Programleder: Torkjell Berulfsen
Pressekontakt: Anna-Marie Normann, tlf 23 04 78 53TV-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf: 815 65 900 info@nrk.no