Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 lørdag 16. februar 2008 kl 21.10 Dokumentar: Å selge en krig

Fra Vietnam til Irak

Amerikansk krigspropaganda er temaet i kveldens dokumentar.
Amerikansk krigspropaganda er temaet i kveldens dokumentar.
Kveldens dokumentar tar seerne gjennom en serie av villedende informasjon, overdrivelser og loddrette løgner brukt i propagandakampen rundt USAs krigføring. Vi får se hvordan amerikanske presidenter og regjeringer konsekvent har brukt denne form for demagogi for å føre folk bak lyset.

Det er journalist, mediekritiker og krigsmotstander Norman Solomon som står bak denne kanadiske dokumentaren. Kommentaren er ved krigsmotstanderen skuespiller Sean Penn.

Kritisk
"Hvorfor peker vi – de facto – på hvor fint det er at demokratiet fungerer og at sannheten kommer fram, når det tross alt dreier seg om liv og død, og sannheten er at sannheten kommer fram for sent," spør Norman Solomon i dokumentaren.

Den er et kritisk og undersøkende stykke journalistikk om hvordan USAs regjeringer har "solgt" krig etter krig til det amerikanske folk.

George Orwell
Norman Solomon tar oss med inn i en George Orwell-aktig minnereise, der han avdekker en 50 år lang vev med villedelser og mediespinn fra den ene amerikanske regjering etter den andre.

Solomon mener dette er en type propaganda som driver USA inn i krig etter krig, fra Vietnam til Irak.

"Media Beat" er tittelen på en fast spalte som Norman Solomon har holdt gående i amerikansk presse i over 15 år. I tillegg til sitt virke som mediekritiker er Solomon også en aktet krigsmotstander.

Kanadisk dokumentar (2007)
Originaltittel: War made Easy
Av Norman Solomon
Produksjon: Mundovision Ltd.
Kommentar: Sean Penn
Kontakt: Steinar Dahl, tlf. 23 04 74 57
TV-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf: 815 65 900


LENKER
  • Les mer