Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 tirsdag 4. april 2006 kl 22.30 Safari

Kunst og popularitet


I vårens andre Safari-sending ser programleder Marte Spurkland nærmere på forholdet mellom kunst og popularitet. Kan kunst bli så populær at den mister sin kredibilitet?

Få norske malere selger dyrere bilder enn Frans Widerberg. Samtidig har han vært flittig brukt til telefonkataloger og kort, til utsmykningsoppdrag og bokklubb-kunst. Er populariteten den seriøse kunstens fiende? Marte Spurkland snakker med Widerberg om hans forhold til sin egen popularitet.

Popularitet i stort format
Safari har vært i Tyrkia og møtt den ekstremt populære musikeren og sangeren Orhan Gencebay. Hans musikalske prosjekt er å ta det beste fra ulike sjangre og utvikle sin egen stil, noe som har resultert i at han har solgt over 300 millioner plater.

IKEAs verden
Er det noe som virkelig er populært, må det være IKEA. Det er billig, bredt og umulig å komme utenom. Safari har møtt lederen for veggdekorgruppa for å høre hvilke kriterier som skal oppfylles for at et bilde skal havne i møbelhusets sortiment.

Kioskveltere
Det er ikke alle innenfor kreative yrker som har et like ambivalent forhold til bestselgere. For når noe slår an hos det brede publikummet, er det tross alt mye penger å hente. Safari har møtt mannen med best teft i norsk bokbransje.

Egenproduksjon fra NRK Kultur (2006)
Programleder: Marte Spurkland
Reportere: Ingerid Nordstrand, Tina Waldø-Jensen, Sven Erik Helgesen, Arild Jonsjord, Marit Christina Lie, Hanne Skrikerud, Barbro Ross Viallatte og Helle Johnsrud
Vaktsjef: Jo Raknes
Prosjektleder: Bjørn Hulleberg
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96/995 39 252

Vises også i Nett-TV.