Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 fredag 9. april 2004 kl 00.15 Singel og sang

Tilbake til røttene

The Eagles nøt stor suksess med sin popversjon av countryrocken. (Foto: Warner Bros.)
The Eagles nøt stor suksess med sin popversjon av countryrocken. (Foto: Warner Bros.)
Det er sent på 60-tallet, og uten forvarsel slakker rock’n’roll ned på farten for å roe seg ned med sin musikalske slektning, countrymusikken. Det som da skjer, blir den største omveltningen så langt i popens historie.

Mot slutten av 60-tallet ble rockekulturen stadig mer utbrent, og preget av angst fra Vietnamkrigen og psykedelisk dop. Festen var over, og de som var der da den begynte var også de første til å gå hjem.

Fra by til land
The Band var en langt mer moden motvekt til garasje- og ungdomsband, og var forgrunnsfigurer i østkystens nye syn på rootsmusikken. De flyttet fra byen New York og ut på landet, og satte melodiene og sangene i sentrum. På vestkysten var The Byrds i full sving. Gjennom 60-tallet hadde de stått i spissen for folk- og syrerock, men nå vendte de tilbake til sin tidligste påvirkning – countryen.

Fra elektrisk til akustisk
Også syrerockpionerene The Grateful Dead gikk tilbake til sine bluegrassrøtter, og ga i løpet av et par år ut to kritikerroste akustiske album: "Workingman’s Dead" og "American Beauty". At rockens fornyere vendte tilbake til sine røtter i den amerikanske musikken, åpnet dørene for en ny type artister – folkartister med klare begrensninger, som nå gjenoppsto som singer-songwriters. En av de ledende soloartistene i denne perioden var Neil Young, som viste en usedvanlige evne til å være både låtskriver og utøver på egenhånd. Crosby, Stills and Nash tok Young inn i varmen, men rett etter at han markerte seg i denne kvartetten ga han ut suksessalbumet "After The Goldrush" alene.

Sin City
Rocken beveget seg mot en ømmere og mer selviakttagende stil, som ga rom for flere kvinnelige artister. Blant dem var Joni Mitchell. Hun kom til Los Angeles. Byens mytiske status lokket til seg mange unge med drømmer om stjernestatus og berømmelse, men svært mange ble fortapt i den store byen. En av dem som overlevde var Bill Withers på grunn av sine mange klassiske låter som "Ain’t No Sunshine" og "Lean On Me".

Kommersiell countrypop
Sammen med band som The Flying Burrito Brothers åpnet The Byrds døren for The Eagles og countrypopen. De var kjekke, talentfulle og på rett sted til rett tid. Bandet fikk umiddelbarsuksess med debutsingelen "Take It Easy". Denne oppskriften fortsatte de å følge gjennom hele 70-tallet, noe som både ga enorme platesalg og en utvanning av countryrocken.

Om serien
Noen sanger smyger seg umerkelig inn i bevisstheten din, og før du vet ordet av det, går du konstant rundt og nynner på melodien, ute av stand til å få den vekk. I denne prisbelønte serien reiser vi gjennom populærmusikkens historie – fra tidligere tiders helter som Louis Armstrong og George Gershwin til dagens popidoler som Madonna og Kylie Minogue.

Gjennom intervjuer med artister, komponister, anmeldere, forfattere og andre musikkelskere gir denne serien et unikt bilde av populærmusikkens utvikling fra ragtime på begynnelsen av 1900-tallet til vår tids pop. Serien kan blant annet by på intervjuer med artister som Burt Bacharach, Tony Bennett, Ray Charles, Keith Richards og Kylie Minogue – i tillegg til masse musikk.

Til tross for at den åtte episoder lange serien er britisk, er det USA som dominerer – på samme måte som amerikanerne har dominert populærmusikken det siste århundret.

Innkjøpt musikkprogram fra BBC
Originaltittel: "Walk On By"
Norske kommentarer lest av Jostein Pedersen.
Kontaktperson: Niels Bierge
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96/995 39 252