Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 torsdag 5. juni 2003 kl 23.20 Roskilde-Festivalen 2002

Rusa på Roskilde

Danske Firat får kjørt seg når han skal servere mat til tusenvis av sultne og utålmodige festivaldeltakere. (Foto: DR)
Danske Firat får kjørt seg når han skal servere mat til tusenvis av sultne og utålmodige festivaldeltakere. (Foto: DR)
Hvordan føles det å være fyllesyk i et telt tredje dagen på rad? Hvor stor blir ekstasen når du hopper rundt sammen med tusenvis av andre deltakere mens favorittbandet ditt spiller? Og hvordan er det å stå på scenen? Dokumentarserien Roskilde-Festivalen 2002 gir deg en god pekepinn.

Har du aldri vært på Roskildefestivalen? Tre torsdager fremover kan du få et innblikk i hvordan festivalen oppleves fra innsiden. Vi følger ungdommer fra både Norge, Sverige og Danmark, som har høye forventninger til festivalen. 18 år gamle Bjørn Inge skal reise hjemmefra for første gang, Firat skal selge kebab, designerne Gisle og Karin skal selge klær, og bandene David and the Citizens og Saybia skal spille på Roskilde for første gang.

Hjemmefra for første gang
Bjørn Inge fra Rognan i Nordland gleder seg til å møte folk han bare har snakket med på nettet. Mor har hørt at det er mye dop på festivalen, og hun er svært bekymret for hvordan gutten hennes skal klare seg alene. Bjørn Inge er mest urolig for at han ikke liker øl. Hans mål er å bli kjent med nye folk og feste masse.

Allerede på toget ned sprettes miniflaskene med Jägermeister. Turen fra Rognan til Roskilde tar to døgn, og Bjørn Inge finner ut at det ikke er så behagelig å være fyllesyk på toget…

Kebab og vannpiper
Firat har tyrkisk bakgrunn, men er født og oppvokst i Roskilde. Han kjenner derfor godt til festivalen, men i år skal han for først gang prøve seg inne på festivalområdet med en tyrkisk bod. Han og vennene skal selge alt fra shawarma til vannpiper. Ideen er god, men hva skjer når portene åpnes og de uerfarne selgerne skal ta imot 70 000 sultne publikummere?

Klesdesignerne Gisle og Randi fra Oslo har som mål å selge klær for 20 000 per dag. Hvordan vil klærne slå an? Og hvordan bør en bra salgsbod se ut?

Samproduksjon
Neste torsdag får vi se hvordan festivaleventyret utvikler seg for Bjørn Inge, Firat, Gisle og Karin. Vi får også møte David and the Citizens og Saybia.

Programmet er en samproduksjon mellom NRK, SVT og DR. Det er ikke helt tilfeldig at de tre nordiske kanalene er gått sammen om å lage dokumentaren. Ca. 40 prosent av publikum ved festivalen er danske, 28 prosent er svenske mens 19 prosent er nordmenn.

NRK Barn og Ungdom
Nordisk samproduksjon mellom NRK, SVT og DR
Pressekontakt: Frøydis Haug, 23 04 99 18/98 48 02 78