Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 mandag 3. juli 2000 kl 22.00 Dok22: Forspill til Lockerbie?

Dok22: Forspill til Lockerbie? (t)


NRK1 mandag 3. juli kl 22.00
Dok22: Forspill til Lockerbie?

3. juli 1988, noen måneder før Pan Am-flyet eksploderte over den lille, skotske byen Lockerbie, skjøt den amerikanske krysseren USS Vincennes ned et iransk passasjerfly med 290 mennesker ombord over iransk territorium. Vestlig etterretning slo fast at Lockerbie-tragedien var en hevnaksjon fra Iran. Men da USA og Vesten trengte Iran som nøytral partner i krigen, mot Iran, ble anklagen rettet mot Libya. Den britiske journalisten Norman Fenton har fått tilgang til unikt filmateriale som viser at det er en klar forbindelse mellom de to flykatastrofene.

Sannheten om nedskytingen av Iran Air rute 655 på vei til Dubai er aldri blitt avdekket. Mens to libyere i dag står tiltalt for Lockerbie- katastrofen, er aldri noen blitt stilt til rette for flytragedien over Persiabukta. Mannskapet ombord i USS Vincennes med kaptein Will Rogers i spissen, ble mottatt som helter og dekorert hjemme i USA.

Et tv-team fra den amerikanske marinen var tilfeldigvis ombord i USS Vincennes for å lage film om USAs rolle i oljekrigen. Filmen, med blant annet opptak fra selve nedskytingen og originale lydopptak fra radiosambandet, gir et unikt bilde av hva som virkelig skjedde ombord i den mest avanserte krysseren i den amerikanske flåten. Marinen har aldri villet innrømme at dette materialet eksisterer. Pentagon har nektet å utlevere den oppsiktsvekkende filmen, som offentliggjøres for første gang i Norge i kveldens BBC-dokumentar.

Det var for å beskytte den internasjonale skipstrafikken gjennom Hurmus-stredet i Persiabukta at USS Vincennes gikk inn i krigsonen tidlig om morgenen den 3. juli 1988. Helt siden oljekrigen mellom Iran og Irak startet i 1982, ble store tankskip som fraktet olje angrepet fra begge sider. Den offisielle versjonen fra den amerikanske marinen etter nedskytingen, var at det iranske flyet var ute av kurs og at det oppførte seg truende mot krysseren. Også den såkalte Fogarty-rapporten slo fast at Iran var skyldig i det som hadde skjedd.

Selv om to libyere ansatt ved Air Libyas Malta-kontor er blitt stilt ansvarlig for Lockerbie-tragedien, er omstendighetene rundt katastrofen fortsatt uklare. En rekke ulike konspirasjonsteorier og villedende informasjon har dukket opp i avisartikler, bøker og filmer. Libya, som har vært utsatt for FN-sanksjoner siden 1992 på grunn av denne mistanken, har hele tiden hevdet at de to libyske statsborgerne er uskyldige. Libyas angivelig motiv for udåden skulle være en hevn for USAs bombing av Libya i 1986.

Filmmaterialet i kveldens dokumentar underbygger påstanden om at Iran stod bak bombingen av Pan Am rute 103 over Lockerbie og viser at ofrene i denne tragedien kanskje er de siste falne i Gulfkrigen...

Norman Felton, som har et eget produksjonsselskap, har laget dokumentaren for BBC. Han har også samarbeidet med NRK om flere prosjekter, blant annet dokumentarene om tråleren \"Gaul\".

NRK1 mandag kl 22.00

Bilde
Den britiske journalisten Norman Fenton har fått tilgang til unikt filmateriale, som viser at det er en klar forbindelse mellom Lockerbie- katastrofen og den amerikanske nedskytingen av et iransk passasjerflyet over iransk territorium 3. juli 1988. (Foto: Ole Kaland).


Britisk dokumentar fra BBC
Regi: Norman Fenton
Norsk kommentar: Frode Stang
Pressekontakt i Fjernsynets informasjonsavdeling: Siri G. Meyer, tlf. 23048123