Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 onsdag 25. august 1999 kl 23.00 Cola erobrer verden: En livsstil blir skapt

Cola erobrer verden: En livsstil blir sk


NRK1 onsdag 25. august kl 23.00
Cola erobrer verden (1:3) En livsstil blir skapt

Verdens mest solgte leskedrikk

Med slagord som \"It\'s the real thing\", \"Things goes better with Coke\" og \"Coke is it\" har Coca-Cola erobret verden og blitt et symbol på evig ungdom, idrett og den amerikanske livsstilen. Men hva er hemmeligheten til et produkt som består av mer enn 99 prosent sukret vann?
I en triologi om Coca-Cola får vi høre historien om verdens mest solgte leskedrikk gjennom et århundre.Inspirert av Mark Pendergrasts bok \"For God, Country and Coca-Cola\" følger dokumentarserien skapelsen av en myte og utviklingen av en ny konsumeringsreligion. I dag har Coca-Cola Company en markedsverdi på én billion kroner!

Coca-Colaens far
Det var John S. Pemberton (1831-88) som startet eventyret om Coca-Cola i 1886. Den morfinavhengige farmasøyten utviklet formelen i et lite laboratorium i Atlanta etter den amerikanske borgerkrigen for å \"helbrede\" et samfunn preget av alkoholisme og depresjon.
Med slagordet \"forfriskende pause med Coca-Cola\" skulle den kullsyreholdige drikken få folk til å føle seg bedre. Pemberton solgte den i butikken og tok fem cents for hvert glass. Hans regnskapsfører, Frank M. Robinson, foreslo navnet Coca-Cola og tegnet også den karakteristiske logoen som har overlevd i 110 år. Den særegne Cola-flasken ble utformet av Alex Samuelsson og lansert i 1916.

Eventyrlig suksess
Etter Pembertons død i 1888, overtok den religiøse fundamentalisten og entreprenøren Asa Candler oppskriften og rettighetene til den populære leskedrikken for 2.300 dollar. Han grunnla Coca-Cola Company som i dag er en av Amerikas største selskaper. På verdensbasis har Coca-Cola en omsetning på ni milliarder dollar i året i 155 land. Hvert år produseres det omlag fire milliarder liter Cola!

Global markedsføring
Det første programmet \"En livsstil blir skapt\", fokuserer på den enorme, globale markedsføringen av verdens mest kjente varmerke og salg av et image om evig ungdom, friskhet og sunnhet.
Nøkkelen til Coca-Colas suksess ligger i selskapets alltid tilstedeværende massemarkedsføring, som har påvirket næringsliv, kultur og politikk verden over. Coca-Cola var det første selskap som satset store summer på reklame. Med ungdom, kvinner, sex, nostalgi og julenissen i fronten ser vi hvordan forbrukerne blir testet, manipulert og \"forført\".

Melodier fra Colas reklamerfilmer har flere ganger gått rett inn på de internasjonale hitlistene, og selskapet har vært sponsor for De olympiske leker siden 1928. Dokumentaren følger selskapets storslåtte markedsføring før OL i Atlanta. Vi møter skarpsindige reklamefolk, forretningsmenn med jernvilje og fanatiske Cola-samlere.Vi følger også kampen om markedet mellom Coca-Cola og erkefienden Pepsi.

Oppskriften forblir hemmelig
Mange har uten hell forsøkt å avsløre Coca-Colas 114 år gamle oppskrift. Mark Pendergrast offentliggjorde en oppskrift i sin bok. Selv om han fikk tilgang til selskapets arkiver, forsikrer ledelsen at de riktige ingrediensene vil forbli hemmelig!
Gjennom tidene har Coca-Cola forandret den opprinnelige oppskriften der hovedingrediensene var cocablader og kolanøtter. Blant annet ble kokainen fjernet fra drikken i 1903. Koffein-innholdet er redusert, og sukkeret erstattet med søtemiddel fra korn.

NRK2 onsdag kl 23.00
Tidligere sendt i NRK1 21.6.99

Bilder (via Scanpix/Internett)
1. Det første programmet i triologien om Coca-Cola fokuserer på markedsføringen av verdens mest solgte leskedrikk.

2. I dokumentaren følger vi også kampen om markedet mellom Coca-Cola og erkefienden Pepsi.

Kanandisk serie i tre deler

Pressekontakt i Fjernsynets informasjonsavdeling: Siri G. Meyer, tlf. 23048123