Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

Møte med Kjell Erik Killi Olsen

Kunst nå har besøkt maleren og skulptøren Kjell Erik Killi Olsen i atelieret i Oslofjorden (Foto: NRK)
Kunst nå har besøkt maleren og skulptøren Kjell Erik Killi Olsen i atelieret i Oslofjorden (Foto: NRK)
Etter noen år i utlandet, vendte maleren og skulptøren Kjell Erik Killi Olsen hjem til Norge og bosatte seg på en øy i Oslofjorden. Kunst nå har besøkt ham der. Ofoten og Vesterålen Dampskipsselskap er i ferd med å få bygget sitt største hurtigruteskip til nå. Selskapet har engasjert 12 kunstnere til å forestå utsmykkingen av skipet. Videojournalist Marit Christina Lie har sett nærmere på IKEAs eventyrlige suksess.

Kjell Erik Killi Olsen har bodd i utlandet store deler av sin suksessrike karriere. De siste årene har han jobbet i Provence i Frankrike, der han produserte 52 skulpturer som er blitt støpt i bronse i Bangkok, og som nå er på vei i containerskip til Lillehammer Kunstmuseum hvor de kan sees fra og med 24. november.

Killi Olsen maler nå for harde livet for å rekke en parallell utstilling på Galleri Wang i Oslo, som åpner 25. november. Bildene har endret karakter etter at han inntok sitt gamle atelier i en nedlagt linoljefabrikk på en øy i Oslofjorden. Den glade koloritten fra Provence har måttet vike for et mørkere uttrykk. Figurene har snudd ryggen til, og dyrene som som kjennetegner hans tidligere arbeid, er for det meste forsvunnet.

Videojournalist Vincent Reilly har besøkt Killi Olsen i atelieret på øya, og fikk et sjeldent innblikk i prosessen. Både kunstneren og reporteren har bodd lengre perioder i området East Village i New York, noe som preger deres samtale og som har satt spor i bildene som vises i programmet.

Utsmykking av ”MS Finnmarken”
Ofoten og Vesterålen Dampskipsselskap bygger sitt største hurtigruteskip til nå som de har kalt ”MS Finnmarken”. Men hva med den kunstneriske utsmykkingen – er det nok med kystmotivene og hverdagsheltene til Kaare Espolin Johnson i dette nye skipet som nærmer seg dimensjoner av et cruiseskip?

12 kunstnere er engasjert, og tre er fra Vågan kommune i Lofoten. Kari Vevle, billedvev, bruker sterke farger og kontraster i sine arbeider, og boltrer seg med geometriske figurer og optisk lek. Dagfinn Bakke kan se tilbake på 48 års virke som tegner. Han har laget humoristiske, folkelige tegninger som skildrer livet om bord på hurtigruta. Yngve Henriksen er kunstmaler og nylig kjøpt inn av dronning Sonja til hennes private samling. Han skal blant annet levere 30 malerier med kystmotiver til lugarene på hurtigruta. Reporter er Ketil Kern.

IKEA – demokratisk design som kommersiell religion
Bedriftsresultatet er stratosfærisk. IKEA-konsernet vurderes til et sted mellom 250 til 300 milliarder kroner. Det er 10 ganger større enn Harley Davidson og dobbelt så stort som CNN. Og det hele startet som et postordrefirma på 50-tallet med gammeldagse fyllepenner som spesialitet. Nordmenn har et særskilt forhold til IKEA. Kanskje fordi Norge var det første utenlandske sted IKEA etablerte et varehus. Det var i 1963.

Hvordan kan IKEA-suksessen forklares og forstås? En versjon er at det fantes et oppdemmet kjøpebehov etter krigen. Da kjøpekraften begynte å øke blant en voksende middelklasse, var IKEA-direktør Ingvar Kamprad på banen med sine varehus.

Egenprodusert kulturmagasin
Prosjektleder Pål Sommer-Erichson
Pressekontakt Inger Larsen, tlf: 23 04 74 83

Bilde
Kunst nå har besøkt maleren og skulptøren Kjell Erik Killi Olsen i atelieret i Oslofjorden (Foto: NRK)




SE OGSÅ:
  • Underomtale