Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 mandag 5. juli 1999 kl 20.05 Cola erobrer verden: Coca-kolonisering

Cola erobrer verden: Coca-kolonisering (


NRK1 mandag 5. juli kl 20.05
Cola erobrer verden (3:3): Coca-kolonisering

Tørster etter nye markeder

I Frankrike slo vindyrkere og intellektuelle seg sammen i kampen for å holde Cola og Pepsi ute av landet. I dag drikkes leskedrikkene like mye der som alle andre steder der selve ikonet for amerikansk kultur har fått fotfeste.
I det siste programmet i trilogien om Coca-Cola får vi se at tørsten etter nye markeder ikke er slukket. Dermed er amerikanske leskedrikker spredt over hele verden. Vi får også se hvordan selskapet ofrer et stykke av Amerika til den fattige, tredje verden.
Med visjoner om å erobre hele verdensmarkedet satset \"Den nye Coke- mannen\", aristokratiske Roberto Goizueta fra Cuba på en storstilt annonsering og markedsføring som var skreddersydd det enkelte lands kultur og smak.
Det var i 1950 at vindyrkerne og de intellektuelle i Frankrike forsøkte å holde Cola ute i frykt for amerikanisering av den franske kulturen. Men til slutt omfavnet også franskmennene Cola-kulturen.
Kina - himmelriket for Cola
Roberto Goizueta mente at Kina med sine 1,6 milliarder mennesker ville være himmelrik for Coca- Cola. Men hvordan skal Cola klare å forandre kinesernes lidenskapelige forhold til te?
På et diskotek i Shanghai forteller en dansestudent om amerikaniseringen av Kina over en Coke og MTV. Kineserne ønsker Vestens frihet, men verner om sine kulturelle tradisjoner.
Arbeidskonflikter
Men det er ikke bare Cola som flyter over hele verden. Det gjør også blodet. Coca-Colas historie har vært preget av arbeidskonflikter, særlig i de latinamerikanske landene. I Guatemala drepte dødsskvadroner flere ledere av en nystartet fagforening. I 1984 truet store internasjonale organisasjoner med å boikotte Cola-produkter i solidaritet med arbeiderne ved tapperiet i Guatemala. Ledelsen i Coca-Cola ville legge ned fabrikken for å kvitte seg med de fagorganiserte.
Roberto Goizueta døde av lungekreft i 1997, 65 år gammel. Han ble styreformann i Coca-Cola i 1981. I løpet av denne tiden har markedsverdien på selskapet steget fra 128 millioner til cirka en milliard kroner. I hans tid som sjef lanserte selskapet blant annet Diet Coke, som ble en stor suksess.
Ettersom både Coca-Cola og Pepsi er travelt opptatt med å erobre verdensmarkedet, tråkker Virgin Cola og Canadian Cola dem på hælene på hjemmefronten. Og hvem vet? Kanskje vil kineserne finne opp en leskedrikk som vil dominere på verdensmarkedet i det 21. århundre?

NRK1 mandag kl 20.05

Bilde (Via Scanpix/Internett)
Cola har satset sterk på global markedsføring, og Cola-kvinnen \"forførte\" forbrukerne\".

Kanadisk trilogi
Pressekontakt i Fjernsynets informasjonsavdeling: Siri G. Meyer, tlf. 23048123