Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 mandag 30. desember 2013 kl 20.25 Brøyt i vei

Uten dem stopper Norge


I et land med lange vintre og enorme avstander er brøytemannskapene en yrkesgruppe alle er avhengige av. Uten dem stopper Norge. Hvem er de? Møt Stein Eivind, Lena og Hans, som kjemper en evig kamp mot naturkreftene på hver sin fjellovergang i Finnmark.

"Brøyt i vei" er en serie fra NRK Troms og Finnmark om brøytemannskap på jobb i spektakulær, men også ekstrem og nådeløs natur. Hvorfor velger noen dette yrket? Hvilke utfordringer møter de?

Finnmark er det fylket i Norge som har de største utfordringene om vinteren. Veistrekningene er lange, øde og de polare lavtrykkene kommer som perler på en snor. Alt av varer, post og tjenester kommer via landveien. For befolkningen i Finnmark er veiene hovedpulsåren. Å være brøytesjåfør her er ikke bare et yrke, men en livsstil.

Landets mest ekstreme veistrekning?
Fylkesvei 888 Bekkarfjord – Hopseidet er en gjenganger i trafikkmeldingene om vinteren. Veien er ofte kolonnekjørt eller stengt. For dem som bor i Kjøllefjord, Mehamn eller Gamvik, er det den eneste forbindelse til fastlandet. Her har Hans Josefsen vært brøytebilsjåfør i sju år:

– Når det er storm, er det tøft. Det er mange som har prøvd seg her som brøytesjåfør med kort karriere, dessverre, sier Hans.

Som brøytebilsjåfør er det Hans som må avgjøre om veien skal stenges, kolonnekjøres eller holdes åpen. Tar han feil avgjørelse, kan det få katastrofale følger.

Omvei på 50 mil
Fv. 98 Ifjordfjellet er en viktig fjellovergang i Øst-Finnmark. På folkemunne går veien under navnet Cowboyfjellet fordi det er så værhardt og veistandarden dårlig. Befolkningen i Lebesby og Gamvik kommune er avhengig av varer og tjenester i Tana. Stenging av Ifjordfjellet betyr at de må kjøre en omvei på 50 mil.

Her jobber Lena Berg som følgebilsjåfør. Hun har ansvar for å koste alle skilt fri for snø, se til at det er nok veistikker langs veien og kjøre bakerst i alle kolonner.

Karrieren som følgebilsjåfør startet ved en tilfeldighet. Egentlig driver Lena Ifjord Fjellstue, men trengte ekstrainntekter på vinteren.

– Jeg spurte ham som har brøytekontrakten på Ifjordfjellet, om han hadde bruk for en pysete følgebilsjåfør. Det sa han at han hadde. Så da begynte jeg å kjøre følgebil, forteller Lena.

Jobben som følgebilsjåfør gav ikke bare Lena økte inntekter, hun traff også brøytebilsjåføren John, som hun i dag er samboer med.

For «på hau» med brøytebilen
Stein Eivind Løvland har alltid drømt om å kjøre brøytebil. Med økonomisk hjelp fra familien startet han opp eget firma som 21-åring. Firmaet har tre ansatte og ansvaret for brøytinga på E69 mellom Honningsvåg og Nordkapp.

Drømmen hans holdt på å gå i knas allerede første vinteren. Da for han «på hau» med brøytebilen. Brøytebilen fikk store skader i utforkjøringen, men heldigvis brukte Stein Eivind bilbelte og kom fra ulykken uten skader. Ulykken har gjort Stein Eivind oppmerksom på hvor små marginene er, men som han sier:

- Man må ikke ha en negativ holdning til det man gjør, man må være positiv. Jeg har fått min drøm oppfylt.

Ekstrem tv-produksjon
Teamet fra NRK i Tromsø fikk et sjokkartet møte med vinteren i Finnmark. Naturen er spektakulær, men også nådeløs.

– Vi visste det kom til å bli ekstremt, men ikke så ekstremt, sier prosjektleder Mari Bjørnsdatter Knudsen.

Allerede på første reise til Ifjord ble teamet værfaste på grunn av stengte veier i hele Finnmark. Det ble heller ikke siste gang været stoppet NRKs opptak. De fikk virkelig følt på huden hvor viktig jobben til brøytemannskapene er.

Dokumentarserie i seks deler
Egenproduksjon fra NRK Troms og Finnnmark (2013)
Manus og regi: Hans Christian Storrøsten
Prosjektleder: Mari Bjørnsdatter Knudsen
Redaktør: Pål Hansen
Presseansvarlig: Helene Amlie, 951 00 299
TV-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf 23 04 70 00