Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 20. april 2005 kl 22.30 Migrapolis: Smarte folk

Hvordan tjene penger?

Bob Benoni har gjort merkevare av seg selv i Tromsø (Foto: NRK)
Bob Benoni har gjort merkevare av seg selv i Tromsø (Foto: NRK)
Hvordan finne nye måter å tjene penger på? Mens Lisa Craft Strømsnes satser på eksklusive varer, har Bob Benoni fra Tromsø gjort merkevare av seg selv.

Bob Benoni startet sin karriere som DJ i Tromsø i 1987. Han jobbet også i lokalradioen med showet sitt, "Tropical Extravagansa" på den tiden. Etter hvert ble han et yndet motiv blant reklamefolk og fotografer, og Bob bestemte seg for å gjøre business av sin eksotiske bakgrunn. Nå er han både modell og mannekeng, i tillegg til jobben som informasjonskonsulent i kommunen.

Og folk i byen er sjarmert. – Jeg tror alle i Tromsø elsker Bob. Han er jo som en nordlending, prater og ler høyrøstet med folk, sånn er jo vi tromsøværinger også, sier Wenche Thomassen.

Bob får ofte klær gratis ettersom han er mannekeng. Og det er ikke tilfeldig at klesbransjen er inspirert av den amerikanske hip hop-stilen, alt skal kle Bobs image. – Ja, dette smykket fra G-Unit er jo litt sånn bling-bling. Uttrykket kommer fra Amerika, og det er jo bare deilig å være en del av ungdomskulturen, ler Bob.

Satser på eksklusive nordmenn
Tidligere har hun jobbet som personlig shopper i London, og i kundekretsen hennes fantes celebriteter som prinsesse Diana og Cher. Da hun ble forelsket i en nordmann og satte kursen for Oslo, møtte hun liten forståelse blant venner og kolleger. Men for Lisa Craft Strømsnes gjaldt det å finne en måte å tjene penger på. Hva skulle hun finne på her?

- Jeg så nisjen i markedet. Nordmenn trengte sko og vesker, det er jo det som gjør hele antrekket, vet du. Og jeg vet at det finnes kvinner som ikke vil ha de samme veskene som alle andre har.

Migrapolis-reporter Veslemøy Hvidsteen ble med Lisa på en runde for å ta varene nærmere i øyesyn, og ble mildt sagt overrasket over den stive prisen på et par sko. De kostet 5.495 kroner. – Ja, det er dyrt, men så er det et smykke også, sier Lise og tar skoen ut av et glasskap.

For Lisa betyr den personlige kontakten med kundene alt. Hun går ofte ut med dem på shopping eller på byen.

Bank for innvandrere
Guttene bak Finansinvest så et marked for kunder med flerkulturell bakgrunn. Junaid Raja og Tommy Khan mener det er mange eldre innvandrere som vil ha rådgivere med kulturell og språklig kompetanse. – Første generasjon innvandrere snakker ofte lite norsk. Samtidig er det de som styrer økonomien i husholdet. De har vanskeligheter med å kommunisere med norske bankmenn med slips, sier Tommy.

Derfor er også eldresenteret på Grønland i Oslo et av de viktigste stedene for å pleie kundeforholdene. Her treffer Migrapolis en gruppe eldre menn som sitter rundt et bord. – Den nye generasjonen har opparbeidet seg utdannelse og arbeidserfaring her i Norge. Derfor kan de gi råd til folk. Skal du for eksempel selge en leilighet, er det nødvendig å forstå hva som står på papirene om takst og andre ting, sier Tariq Mehmood.

Egenprodusert flerkulturelt magasin fra Østlandssendingen
Prosjektleder: Marianne Mikkelsen, tlf: 91 54 06 26
Pressekontakt: Inger Larsen, tlf: 23 04 74 83 / 98 87 50 78
Vises også i Nett-TV.