Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 24. september 2003 kl 19.30 Forbrukerinspektørene

Hvem svarer kundene?

Forbrukerinspektør Peter Svaar (t.h.) har besøkt kundebehandlingssenteret til Lindorff som
Forbrukerinspektør Peter Svaar (t.h.) har besøkt kundebehandlingssenteret til Lindorff som "tar telefonen" for en rekke ulike firmaer. Her sammen med Arve Paulsen, kommunikasjonsdirektør i Lindorff Holding AS. (Foto: NRK)
Hva skjer med servicen når selskaper leier inn andre til å gjøre kundebehandlingen for seg? Store selskaper kan spare mye penger på å la et såkalt "call centre" ta kundetelefonene sine. Men er det like lønnsomt for forbrukerne?

Hvis du ringer strømleverandøren din eller telefonselskapet ditt, tror du kanskje at du kommer til nettopp det selskapet du ringer. Oftere og oftere får du snakke med en person som er ansatt i et helt annet selskap. Forbrukerinspektør Peter Svaar ser nærmere på veksten av slike kundebehandlingssentre i kveldens sending.

Private tog på norske skinner
Snart vil det bli konkurranse om hvem som skal drifte togene på flere strekninger i Norge. Hva kommer det til å bety for oss som forbrukere? spør forbrukerinspektør Kari Asheim i kveld. Blir det billigere å ta toSget, bedre service og færre forsinkelser? Asheim tar turen til Sverige for å få noen svar, der private tog allerede kjører på svenske skinner.

Vinterhjelp til verandakasser
I tillegg får du tips om hvordan du på en enkel måte kan hjelpe blomstene i verandakassen med å overleve vinteren. Forbrukerinspektørene har fått eksperthjelp, og har flere gode råd om hvordan du kan ta vare på blomstene – og spare penger!

Egenprodusert magasin fra NRK Fakta
Programledere: Anders Magnus, Elisabet Grøndahl, Peter Svaar, Kari Asheim og Elin Ruhlin Gjuvsland
Prosjektleder: Eivind Bulie
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96/995 39 252