Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 tirsdag 21. mars 2000 kl 22.00 Brennpunkt: Har skolen dysleksi?

Brennpunkt: Har skolen dysleksi? (ttv)


NRK1 tirsdag 21.mars kl 22.00
Brennpunkt: Har skolen dysleksi?

Hva gjør norsk skole for å hjelpe dem som før ble kalt ordblinde? I kveldens Brennpunkt møter vi blant andre Jim André som går på Vidarskolen i Trondheim. Han har mye praktisk opplæring og litt teori. Tidligere gikk han på vanlig ungdomskole. Der ble han mobbet, og han mobbet andre. Han hadde adferdsvansker i tillegg til problemer med lesing og skriving.

Mange bekymrede foreldre kjenner igjen denne kombinasjonen av uro og lærevansker. Det er ikke alltid lett å si hva som kommer først, men mange barn blir frustrerte når de får problemer; når de ser at klassekameratene drar unna på det aller viktigste feltet: Skriftspråket.

Ikke nok
Norsk skole gjør ikke nok for å hjelpe disse barna, mener blant andre professor i pedagogikk, Peder Haug. Han påpeker at kunnskap om problemet ennå ikke er obligatorisk i lærerutdannelsen her i landet. Den gjennomsnittlige grunnskolelærer vet ikke stort mer om dysleksi enn foreldrene!

Å få avdekket handikappet byr på problemer i seg selv: Når foreldre tar opp barnets sak med lærerne, tar det ofte svært lang tid før skolen sørger for en skikkelig undersøkelse. Norge ligger langt nede på lista i en internasjonal undersøkelse av leseferdighet i 9. klasse.

Psykiske problemer
Det brukes hvert år store summer til forskning på lærevansker, men det mest presise forskerne kan si om dysleksi er at problemet kan ha mange forskjellige årsaker. I mellomtiden går årskull på årskull med dyslektikere gjennom skolen med et nødrop. Mange av dem får psykiske problemer som de kanskje må slite med resten av livet. Statusen til folk med store lese- og skrivevansker er stadig lav.

Skolereformene har ikke gjort livet lettere for dyslektikerne. Det er blitt mer teori, flere bøker, og innsparingene går ofte ut over de praktiske fagene der disse elevene tidligere kunne hevde seg. Spørsmålet må stilles; Hvorfor er det nødvendig å kjøre alle barn gjennom dette systemet av bøker, tavle og abstrakt tenking? Hva er galt med spesialskoler? Jim André er et eksempel på at det fins andre løsninger - han trives nå, og han har begynt å skrive litt.

NRK1 tirsdag kl 22.00

Billedtekst:
Jim André er dyslektiker og går på Vidarskolen i Trondheim. (Foto: NRK)

Ved Tore Rosshaug
Produsert av NRK Trøndelag
Pressekontakt Inger Larsen, tlf: 23 04 74 83