Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 søndag 30. desember 2001 kl 23.20 Trendjegere

Trendy mat, også på super´n?

Trendy mat: Jean Paul Barat hos Selfridges, en av Englands største matvarekjeder. (Foto: BBC)
Trendy mat: Jean Paul Barat hos Selfridges, en av Englands største matvarekjeder. (Foto: BBC)
Vasket, renset, oppskåret, ferdigpakket – for bare 15 år siden brukte engelske forbrukere seks ganger lenger tid på å lage mat enn i dag. Matvarekjedene markedsfører stadig nye mattrender som kan spare forbrukerne for det de har minst av i vår tid, nemlig tid. I siste avsnitt av dokumentarserien ”Trendjegere” handler det om nye trender i mat.

Marks & Spencer og Selfridges er to av de største kjedene i Storbrtannia med egne supermarkeder for mat. Hos Marks & Spencer kan Hilary og April fortelle om utviklingen av nye ferdigmatmåltider under navnet Fusion. Som navnet antyder, handler det om blandet kost, i dette tilfellet satt sammen av asiatiske og europeiske råvarer.

Asia eller Afrika?
Jean-Paul er general manager for matvarer hos Selfridges, og reiser verden rundt på leting etter nye matprodukter. Mens Marks & Spencer har valgt å satse på sine Fusion-varer, mener Jean Paul at nord-afrikansk mat nå er den kommende trenden. Han har drøyt et halvår på seg til å komponere en nord-afrikansk trend og promotere Selfridges’ nye matvareutvalg. Han mener marokkansk mat har noe for seg, reiser til Casablanca og finner fram til mattyper som skal bedarbeides for det engelske markedet.

Prøvesmaking
Peter Gordon heter den ledende kokken innen fusion-mat i England. Han er plukket ut av Marks & Spencer til å komponere den endelige Fusion-menyen. Vi kikker innom hos Marks & Spencer i Londons Baker Street, der Fusion-teamet har en brainstorming sammen med firmaets designere for å finne fram til de riktige innpakningene av den nye merkevaren. Før det nye konseptet presenteres i supermarkedene, blir vi med på en prøvesmaking av Fusion-utvalget blant ansatte hos Marks & Spencer. Samtidig er tiden kommet for Selfridges marokkanske matprodukt-lansering.

Har så Fusion-maten slått an blant Marks & Spencers kunder i Storbritannia? Og Selfridges’ marokkanske trend, slo den an?

Om det har også dokumentaren ”Trendjegere” noe å fortelle.

Mer om serien
Hva er inne, hva er ute, hva er cool? Å være trendjeger er en ny profesjon som det engelske byrået Informer nærmest har opphøyet til en kunst. I første del av serien ”Trendjegere” kunne vi følge med jegerne fra byrået Informer i London. I andre del dro vi med trendjegerne hos verdens største produsent av jeans – Levi´s – til Amsterdam, Barcelona, Beijing, Brussel, London, Milano, Paris og Stockholm. Tredje og siste del av serien handler om trender innen mat.

Engelsk dokumentarserie, produsert av Middlemarch production for BBC
Originaltittel: Coolhunters
Pressekontakt Steinar Dahl, tlf. 23 04 74 57

Bilde
Trendy mat: Jean Paul Barat hos Selfridges, en av Englands største matvarekjeder. (Foto: BBC)