Universal kjøper musikkblogger
Verdens største plateselskap, Universal Music, har bladd opp 125 millioner kroner for mp3-bloggene Idolator og Stereogum, melder Dagbladet. Formelt sett er bloggene kjøpt av nettstedet Buzznet, der en av de største aksjonærene er – nettopp – Universal. Det varsles om at selskapets katalog vil gjøres tilgjengelig på bloggene, samt at Universal-artister vil bidra redaksjonelt. Dette […]
Verdens største plateselskap, Universal Music, har bladd opp 125 millioner kroner for mp3-bloggene Idolator og Stereogum, melder Dagbladet.
Formelt sett er bloggene kjøpt av nettstedet Buzznet, der en av de største aksjonærene er – nettopp – Universal. Det varsles om at selskapets katalog vil gjøres tilgjengelig på bloggene, samt at Universal-artister vil bidra redaksjonelt.
Dette reiser uansett enkelte interessante spørsmål:
Er det i det hele tatt mulig for bloggene å fortsette praksisen med å poste rettighetsbelagte låter som gis ut på andre selskaper enn Universal? Vil Idolator og Stereogum nå bli rene promoverktøy, og hvordan påvirker i så fall det redaksjonell praksis i bloggsfæren generelt?
Er dette bare en desperat krampetrekning fra en bransje over middagshøyden, eller tvertimot et av musikkindustriens første steg i riktig retning når det gjelder fildelingsspørsmålet?
Kjør debatt.
Tags: Buzznet, Idolator, mp3, musikkblogg, Stereogum, Universal
Meget interessant diskusjon.
@Jake: jeg må si meg helt enig med deg! @Frederick: Spennende påstander, men de blir vel for tynne i lengden.
Gleder meg til flere utfordrende innlegg og linker. Godt jobbet!
Heh.