Megadeth. Foto: Promo

Megadeth. Foto: Promo

Megadeth - TH1RT3EN

Tr1ste Gr3ier

Dave Mustaine og Megadeth prøver hardt og rått på TH1RT3EN. Men hvor er låtene?

Skrevet av:
Publisert 13:12 28 oktober, 2011

Selv om Dave Mustaine har levert to bunnsolide Megadeth-plater i United Abominations (2007) og Endgame (2009), har han gitt albumene forbløffende lite backing. På bandets seneste turné spilte de stort sett bare «Headcrusher» fra sistnevnte albumet, og signaliserte åpenbart at det var fortiden som var mest interessant.

Så når Megadeth nå er klar med TH1RT3EN, er det grunn til å lure på om Mustaine bare gir ut platen for å kunne fortsette å turnere på klassikere som Rust In Peace (1990) og Peace Sells… (1990), eller om han virkelig planlegger en fremtid med friske, nye låter.

Albumet vitner i hvert fall ikke om et band i storform, og da tenker jeg ikke bare på den teite tittelen. Den rå sounden og rett-i-ansiktet riffingen hinter om at Mustaine gjerne vil være aggressiv og relevant, men låtmaterialet er rett og slett ikke godt nok. Høydepunktene finnes, for all del, spesielt er «Never Dead» og «Black Swan» sterke låter hvor Mustaine veksler mellom brutale riffangrep, snerrende sinne og selvsikre, storslagne melodier.

Men uansett hvor hardt han prøver med konspiratoriske tekster, blødende satirisk samfunnskritikk eller oppdriftlåter om å kjøre bil jææææla fort, er TH1RT3EN en stort sett uengasjerende plate. Og da blir den demoaktige produksjonen mer en hemsko enn det primitive statementet det kanskje er ment å være, og Mustaine står igjen som en visjonsløs bandleder. Det er ikke direkte dårlig eller mislykket, Mustaine er en for god gitarist og erfaren kar til det, det er bare ganske… kjedelig.

Som for å understreke stagnasjonen, er også to av låtene – «New World Order» og «Millenium Of The Blind» demoer fra 90-tallet som Megadeth nå har rotet frem fra arkivene.  Takke meg til United Abonimations, et av de mest undervurderte metalalbumene fra de siste fem-seks årene.

Asbjørn Slettemark

PS 1: Dave Mustaine truet Lydverkets Kristin Winsents med juling

PS 2: Kristin sitt TV-intervju med Dave Mustaine

Tags: ,

Del "Tr1ste Gr3ier"
 

30 kommentarer på “Tr1ste Gr3ier”

  1. Jeg har hørt Thirteen siden onsdag og det som slår meg med denne anmeldsen er at Asbjørn er neppe en stor Megadeth fan. Kan man Megadeth historien gjennom de siste 20 årene så varierer det veldig. Dermot denne kommer til å selge big money! At en journalist fra fjelllandet Norge dømmer Thirteen nord og ned beviser bare igjen dømmekraften over norske musikk anmeldere. Personlig er jeg selv begeistret for det nye albumet. Så begeistret at jeg sammenligner dette gledelig med Countdown To Extinction fra 1992!
    Terningkast 6, men så er jeg sikkert innhabil også da, har vært og er en stor Megadeth fan siden 1991. Love it…

    • Helge sier:

      Asbjørn er ikke den eneste som gir denne skiva litt motgang, og det skulle bare mangle. Megadeth-fan selv, og dette er syltynne greier. Men det er jo helt ok. Når høydepunktet som band er nådd for 20 år siden er det for mye å forvente at man fortsatt skal være relevant for annet enn supersubjektive blodfans. Alt som er over middels bra vil jo være en bonus. «At en journalist fra fjelllandet Norge dømmer Thirteen nord og ned
      beviser bare igjen dømmekraften over norske musikk anmeldere». Et meningsløst utsagt, og ikke bare rent preposisjonsmessig. Det beviser ingenting om noe av det du sier. Det beviser egentlig bare en ting, nemlig at Slettis er villig til å være objektiv selv om han personlig sikkert skulle ønske at dette var bedre. Objektivitet heter det. En treer. Korrekt. Vel spilt.

      • Her er vi uenig Helge, om jeg er supersobjektiv eller ikke så syns jeg dette albumet er deilig. Det kan ikke sammenlignes med Endgame eller United Abominations for personlig er Thirteen bedre album under ett. Det kan diskuteres om det var nødvendig at 90 tallslåtene New World Order og Millenium Of The Blind var nødvendig men her har nok Mustaine ville ta disse låtene på et album! Det kan dra’s sammenligning av 1995 albumet Hidden Treasure.
        Nå er jeg en blodfan men det jeg setter spørsmåltegn på denne anmeldsen er pga mange ting, hver gang det kommer noe nytt fra LA gutta så blir det stort sett alltid slakt og veldig lite snakk om Megadeth og kun en eller to låter blir spilt på Pyro for eksempel. Blir noen låter fra Thirteen spilt på Lydverket på P3 så vil jeg bli gledelig sjokkert!
        Må si jeg betenkt og skuffa over dette. Jeg dermot mener rett og slett dette:
        Der Metallica ga seg på topp for 20 år siden har Megadeth levert og levert…..

        • Anonym sier:

          Det er feil at kun en eller to låter blir spilt på Pyro, Halvard. Tallet er langt høyere og flere låter har blitt spilt flere ganger. Vi har også kjørt intervju og time med Dave Ellefson, og talte ned til Megadeth/Slayer-konserten med videoer hver dag på nettsiden vår i 18 dager… Endgame ble sågar kåret til en av de ti beste metal-platene i 2009 av Pyro. Mislik gjerne albumet, og anmeldelsen, men rett skal være rett.

        • Anonym sier:

          Det er feil at kun en eller to låter blir spilt på Pyro, Halvard. Tallet er langt høyere og flere låter har blitt spilt flere ganger. Vi har også kjørt intervju og time med Dave Ellefson, og talte ned til Megadeth/Slayer-konserten med videoer hver dag på nettsiden vår i 18 dager… Endgame ble sågar kåret til en av de ti beste metal-platene i 2009 av Pyro. Mislik gjerne albumet, og anmeldelsen, men rett skal være rett.

      • Anonym sier:

        Altså, objektiv er han ikke. Dette er hans personlige anmeldelse. Selvfølgelig prøver han å se objektivt på ulike ting, men en anmeldelse vil alltid være dreiet rundt anmelderes syn. Og at Asbjørn ikke er Megadeth-fan er ikke spesielt overraskende, om man hører på Pyro. Han prøver riktignok å være veldig nøytral, men man får jo visse inntrykk nå og da.

        De anmeldelsene jeg har sett av albumet har vært gode. Dette er den dårligste anmeldelsen jeg har sett så langt. Jeg gidder ikke klage, fordi det alltid er noen som skal det, men det er verken objektivt eller «vitenskapelig» at denne skiva ikke er så god, slik du antyder.

    • Helge sier:

      Asbjørn er ikke den eneste som gir denne skiva litt motgang, og det skulle bare mangle. Megadeth-fan selv, og dette er syltynne greier. Men det er jo helt ok. Når høydepunktet som band er nådd for 20 år siden er det for mye å forvente at man fortsatt skal være relevant for annet enn supersubjektive blodfans. Alt som er over middels bra vil jo være en bonus. «At en journalist fra fjelllandet Norge dømmer Thirteen nord og ned
      beviser bare igjen dømmekraften over norske musikk anmeldere». Et meningsløst utsagt, og ikke bare rent preposisjonsmessig. Det beviser ingenting om noe av det du sier. Det beviser egentlig bare en ting, nemlig at Slettis er villig til å være objektiv selv om han personlig sikkert skulle ønske at dette var bedre. Objektivitet heter det. En treer. Korrekt. Vel spilt.

  2. Stian sier:

    Meget bra anmeldelse både her i din vurdering hos Pyro, Asbjørn. Dette her er syltynn suppe og Mustaine virker som om han prøver for hardt samtidig som han ikke er inspirert nok.

  3. Anonym sier:

    Endgame var fantastisk, så hvis de går veldig langt bort fra den sounden på Thirteen blir jeg mer skeptisk…

    Fortsatt en million ganger bedre en Metallica for tiden uansett hva, hahaha.

  4. Anonym sier:

    Endgame var fantastisk, så hvis de går veldig langt bort fra den sounden på Thirteen blir jeg mer skeptisk…

    Fortsatt en million ganger bedre en Metallica for tiden uansett hva, hahaha.

  5. Kjetil Osablod Grønvigh sier:

    Anthrax 2011: puls, dog svak og ujevn…
    Megadeth 2011: puls, men synkende…
    Metallica 2011: nødslakt må tilkalles…
    Slayer 2011: potent og full tenning…

    • Anonym sier:

      nå har ikke metallica gitt ut et metallica-album i 2011 da men. Lulu er et side «kunst» prosjekt

    • Anonym sier:

      nå har ikke metallica gitt ut et metallica-album i 2011 da men. Lulu er et side «kunst» prosjekt

      • Kjetil Osablod Grønvigh sier:

        Ser den vinklingen; Slayer har ikke gitt ut noe i det hele tatt i år, men min kommentar var ment som en status på ‘The Big4′ pr. dags dato…  

  6. Anonym sier:

    Jeg synes albumet er relativt bra, og jeg liker den mye bedre enn flertallet av 90-tallsalbumene. Endgame var i min mening et terningkast 6-album, så det er ikke slik at jeg forventer at det skal gjenta seg hver gang. Selv ville jeg gitt Thirteen 4+.

    Når det gjelder Megadeth live, så har det aldri vært noe å skryte av. Det er de samme sangene hver gang, og de inkluderer alt bandet har gjort, samtidig som de «må» ha med enkelte hits og spiller kort. Det er ikke (som hevdet) et fokus på Rust in Peace og Peace Sells… But Who’s Buying?, men snarere noen sanger her og noen der basert på hva massene liker. Det er veldig mange i denne massen som bare hører på litt metal.

    • Da er vi veldig enig. Rett og slett nydelig er det. Nå har jeg hørt på albumet i 14 dager og burde ha vært skikkelig lei nå men det merkelig her at det er jeg ikke. Minner mye om Countdown To Extinction dette 13 albumet fra Dave og co. Awesome!

    • To av de siste gangene jeg har sett dem har de kjørt hele Rust In Peace. MEN på United Abonimations-turneen i Oslo (08) spilte de hele fem låter bare fra den platen. Når de så kom tilbake med Slayer på Endgame-albumet, spilte de bare én låt fra Endgame og United Abonimations samlet.

  7. Anonym sier:

    Killing.., Peace… og so far… står etter min mening i særklasse blandt det Megadeth har gidd ut.

  8. Anonym sier:

    Det er useriøst å si at en låt er dårlig fordi den ikke ble utgitt da den ble skrevet. Det er total idioti å mene at en albumtittel skal bidra til å dra ned terningkastet på musikken. Å anmelde musikk handler om en ting; Om man liker det man hører eller ikke. Problemet er at musikk ikke kan anmeldes med terningkast hvor seks betyr bra og en dårlig. Jeg synes 99% av rap-musikken er fæl å høre på, men jeg sier ikke at det er dårlig. For det blir jo helt feil i og med at det bare er min personlige mening. Hadde jeg hatt jobben til Asbjørn hadde all rapmusikk fått terningkast 1, men det er ikke fordi det er dårlig, men fordi jeg ikke liker det.

    Når jeg hører fra kompisen min at han ikke gidder å laste ned siste gigadeff fordi han har lest en dårlig anmeldelse på lydverket må jeg bare le.. Joda, det er vanvittig mye makt i hendene til anmelderne og de ser ikke ut til å skjønne det, for da hadde de sluttet med dette tullet..

    Jeg turte ikke å spise lutefisk fordi min eldre bror sa det var helt jævlig mat.. men da jeg ble voksen smakte jeg alikevel, og syntes det var vanvittig godt. Min bror mente det var dårlig mat fordi han ikke likte det. Jeg mener han tok feil. Poenget mitt er at det er like meningsløst å mene noe offentlig om hva som er best av kaviar og nugatti, som å mene noe offentlig om hva som er best av rock eller rap.

    Det går ikke engang an å mene at en musiker er bedre enn en annen. Eksempel: Joe Satriani ble av elevene sine omtalt som en av verdens beste gitarister. Elevene var Kirk Hammet og Steve Vai. Men han solgte nesten ingen plater fordi han lagde låter som ingen anmeldere likte. (sjekk aller første plata hans). Satriani likte musikken sin, og alle var enig i at han var flink til å spille, men når en anmelder sier at det er dårlig istedet for at det er noe han ikke liker, blir det bare rør. Det skal sies at Satriani har beveget seg tilbake mot den bluesbaserte hard-rocken mer og mer, og at platesalget har økt i takt med det. Men det er altså fordi flere mennesker liker blues-basert rock enn de som liker eksperimentell progressiv gitarbasert musikk med et alternativt lydbilde. OG IKKE FORDI DET ENE ER BEDRE ENN DET ANDRE!! 

    Jeg la ut en 3 greps rockelåt på urørt for noen år siden. Urørtredaksjonen likte den ikke og viste det ved å IKKE anbefale den. Andre urørtbrukere så ut til å mene det samme.. Men da jeg hypet låta på 10-12 store Myspace-sider med profft utseende plakat laget i html og flash-kode, og med direkte link til urørtsiden min, greide jeg å lurte til meg et utenlandsk publikum i noen dager. Resultatet var at låta mi ble den mest spillte på urørt (uansett sjanger) i nesten en uke.. Etter at myspace-hypen forsvant ble låta fremdeles spillt så mye at den holdt seg på toppen av sjangeren den tilhørte i et år.. Hvorfor? Den hadde ligget på forsiden av urørt som nr 1 i en uke, og det er det samme som en terningkast 6 anmeldelse. Etter et år slettet jeg profilen og låta.
    Låta var teknisk bra spillt men ikke spesielt fengende. Men ved å manipulere urørtbrukerne til å tro at dette var terningkast 6 ble den selvfølgelig en hit. På samme måten kommer desverre Megadeath til å selge færre plater fordi Asbjørn har sagt at den ikke er bedre enn en treer. Er det ikke irriterende at det er slik?? Jeg synes iallefall at ‘faget’ å anmelde kunstneriske åndsverk er direkte tåpelig og meningsløst.

    Jeg spiller 3 instrumenter på høyt hobbynivå og har drevet med musikk på generell basis i over 20 år.. Jeg har på denne tiden opparbeidet mye kompetanse innen det meste vedr. musikk, og det er dette som har formet meningene jeg har i dag. For å si det enkelt: Å anmelde musikk på den måten det gjøres i dag i store offentlige fora burde vært straffbart. Når en artist mister inntekt og levebrød pga. meningene til noen med påberopt musikalsk autoritet blir det bare helt feil. 

    Ps. Om noen lurer: Nei, jeg har ikke blitt slaktet av noen anmeldere og har ingen personlige motiver for å mene at det de driver med er meningsløst og svært ødeleggende for de som faller i unåde. Asbjørn slettemark liker jeg svært godt som tv-tryne og er ikke ute etter anmeldere personlig, men det de gjør som anmeldere.  
     

    Takk.

    • Jeg skriver ingen steder at låtene i seg selv er dårlige fordi de er hentet fra arkivene. Jeg hinter om at det viser at Mustaine har stagnert som låtskriver.

      Ellers var det så mye ranting her at det blir vanskelig å kommentere det. Jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Om Mustaine mister noen kroner på konto pga min anmeldelse, bekymrer ikke det meg voldsomt.

      • Anonym sier:

        Wow.. Tenkte at hvis Asbjørnen svarer på dette kan jeg vente meg kraftig kost.. Jeg prøver tross allt å fremstille deler av yrket ditt som krimminellt. Men her må man bare innse at man ikke greier å provosere like bra som jeg kunne for noen år siden.. Er vel blitt gammel og snill. Eller kanskje det er du som er blitt det.. :)

        Ha en fin dag, og Rock ON!

        • Til svar for Asbjørn.
          En anmeldelse er en egen mening angående en film, bok, show eller album.
          Om Asbjørn her gir en pekepinn på om at plata kanskje ikke når helt opp til hans forventninger er det en personlig mening.
          Det du i forhold til hvordan du bygger opp din første kommentar, er at du er en surmaga artist som ikke fikk låta si på toppen av urørt-redaksjonen og valgte å spre låta di som en farsått for å få klikk på den.

          Jeg har lest anmeldelser som virker konstruktiv og gir korrekt kritikk i forhold til egne meninger mange ganger på p3 og jeg er en flittig bruker av anmeldesene deres, for jeg har selv 10-11 år erfaring med band, noe elektronika og spiller flere instrumenter i varierende utførelse.

          Og en siste ting. Han henviser til en låt som ble vraket som demo for laaang tid siden og jeg er hjertens enig i at det ofte er grunner til at demoer blir vraket fra album! Snu det litt, det er som skrillex om 5 år remixer alle låtene sine og kaller de «nye» og legger ut ei plate.
          Min mening :)

          mvh stian!

          • Anonym sier:

            Jeez.. Ok, gutt. For det første; HELE poenget mitt med det lange og ‘rantete’ inlegget er å få belyst det faktum at det er Asbjørn som person som mener noe om et verk. Altså er det ikke NRK eller Lydverketredaksjonen som samlet mener det. Og det er der jeg vil sette spørsmål. Hva du vil oppnå ved å påpeke det faktumet enda en gang hvet jeg ikke men føler at jeg bør takke for det.

            Så sier du at jeg er en surmaga artist som ikke kom på førsteplass på urørt og valgte istedet å spre den som en farsott for å få klikk på den. !! Selvfølgelig! Når jeg lastet opp låta ble den ikke anmeldt i det hele tatt, og den ble ikke funnet av så mange andre brukere heller.

            Så var det at her var jeg min egen anmelder… en som posta anmeldelser med terningkast 6 på plasser med mye folk.. Dette var myspace i glansdagene, men utenlandske brukere måtte fremdeles trykke på linken. Kommentaren ble skyvd ut av de største sidene på noen timer, men det var nok til en uke som nr 1.

            Men viktigste av allt; Den ble spillt i etterkant også! Etter å ha vært nr 1 uansett sjanger ble den liggende som nr 1 i sjangeren til jeg slettet den. Hvorfor tror du at den ble spillt så mye etter at den lå som nr 1 på forsiden?

            Fordi jeg er surmaga eller fordi jeg røsker litt i en bransje som har vært ‘omdiskutert’ siden den kom på banen.. Hva gjorde manageren til Beatles? Han kunne ikke kjøpe anmelderne, men han kunne kjøpe hele opplaget av plata selv. Hvorfor? Jo, da kom navnet ‘Beatles’ inn på hitlistene, og da så jo folk at dette var bra.. tar jeg feil eller tror du Beatles hadde greid seg uten? Nei de hadde det som skulle til, så da hadde det bare tatt litt lengre tid. .. Men du skjønner hva dette handler om nå?

            For å sitere deg:
            «Og en siste ting. Han henviser til en låt som ble vraket som demo for laaang tid siden og jeg er hjertens enig i at det ofte er grunner til at demoer blir vraket fra album! Snu det litt, det er som skrillex om 5 år remixer alle låtene sine og kaller de «nye» og legger ut ei plate.»

            Vet du hvorfor Dream Theater droppet en lang låt til førsteskiva, og heller gav den ut senere? Ikke?
            Dumdumboys’ splitter pine hadde lidd samme skjebne uten tilfeldig hjelp. De spillte den ikke slik som produsenten ville. Dream gutta ga faen og ga den ut senere (annen prod) mens Dumdum var heldig å kunne låne Stage Dolls til å gjøre en god nok instrumentjobb.

            Det man skal gjøre er å lytte .. Hvis det er fælt er det ikke noe for deg, men liker du det, ja da er det terni… nei da liker du det. Asbjørn liker ikke den sangen som er en gammel sang fordi den er, hør her, en gammel demo.. eller nei.. tja, Asbjørn liker den ikke.

            Jeg liker den.. skal vi slåss?? hæhæh?? lol :)

            • Jeg klarer fint å skjønne hvordan man sprer musikk, da jeg har studert kommunikasjon i 2 år. Til opplysning er hovedbasen på riffet til «splitter pine» heller ikke deres og Stage dolls gitaristen ble ikke leid inn for å gjøre en «god nok instrumentjobb», men fordi kristiansen fikk leddproblemer i hånden sin. Dream Theater låta du referer til har jeg ikke hørt, og det er ikke det som er poenget.Når det kommer til musikk, som du sier, må man lytte etter det man liker. Og det du gjør i innlegget over her, er å prøve å rassere alle argumentene mine med personangrep og capslock. En anmeldelse er en personlig mening om en plate/Etc og en anmeldese kan ikke ha en fasit.
              Jeg er ikke mye til slosser, så vi kan heller SLÅ oss til ro med en ordentlig diskusjon ;)

  9. [...] fra gjengen. Litt opp og ned, men mest opp. Sjekk forresten Asbjørns anmeldelse av platen hos Lydverket. Lunken…. Hør så Black Swan [...]

  10. Asbjørn; noen ganger lurer jeg virkelig på om du egentlig liker metal i det hele tatt?
    Uansett, dette var en veldig useriøs anmeldelse som Wobejt påpeker i sine mange gode poenger..

    Merkelig også at du ikke påpeker at Dave’s vokal faktisk er veldig bra på denne skiva og faktisk veldig forbedret i forhold til mange andre tidligere album.. sukk Asbjørn; denne anmeldelsen var skrall :)

Legg igjen en kommentar