Skrillex i Oslo Spektrum. Foto: Christine Dancke

Skrillex i Oslo Spektrum. Foto: Christine Dancke

Skrillex - Oslo Spektrum

Skål, bror!

Skrillex har sikret seg tronen som verdenshersker innen elektronisk musikk. Han gjør seg imidlertid ikke fortjent til den i Oslo Spektrum.

Skrevet av:
Publisert 8:04 23 november, 2011

Sonny Moore (heretter Skrillex) er på mange måter en av de mest spennende musikerne på veldig lenge. Det finnes flerfoldige grunner til det – noen mer besynderlige enn andre – men det sier egentlig alt om den 23 år gamle amerikaneren at han på kun ett år har klart å bli en så stor merkevare at det må to konserter til i Oslo Spektrum for å tilfredsstille fansen. Den ene er riktignok en ekstrakonsert for alle aldre, noe som for så vidt sier mye om Skrillex, den siste i stor grad for usjarmerende fulle folk som nettopp har nådd myndighetsalder.

Dubstep-forbruket mitt var høyt for omtrent ett år siden. Midt mellom de vennlige og melodiske og mer dronete og eksperimentelle sidene av dubstep-merkelappen, stod også mye brutal, brautende og, vel, dum dubstep (det dubstep-puritanere foretrekker å kalle brostep). Blant disse brostep-karakterene dukket Skrillex opp, men uten evnen til å skrive låter inni alle de forvrengte synthlydene. Nettopp denne prioriteringen av lydene over melodiene, som Skrillex er den definitivt største fanebæreren for i dag, har gjort meg, og mange med meg, lei hele dubstepkulturen.

Skrillex er samtidig på mange måter den perfekte konsertmusiker. Dette fordi musikken hans egentlig har kun én funksjon: å være en glimrende unnskyldning til å drikke seg dritings og gi hverandre high-fives. Når 23-åringen i tillegg koster på seg en av de en de aller største sceneproduksjonene i sjangeren, med perfekte animasjoner i bakgrunnen hele veien – og vil dermed ha få problemer med å utkonkurrere kanadiske Deadmau5 – er det åpenbart at den koko bromantikken på dansegulvet tar av.

Jeg tror likevel selv mange blodfans forlot Oslos storstue delvis skuffet. For konsertmusikeren Skrillex har nemlig lite med verken musikeren eller konserten å gjøre, men byr snarere på et nærmere to timer langt DJ-set.  De som ønsker å høre Skrillex’ låter i sin opprinnelige helhet får dermed sjelden det de vil ha, med noen få unntak, som avslutningen i form av karrierehøydepunktet «Scary Monsters and Nice Sprites» og det overraskende akseptable radioanthemet «First of the Year». Og de som hadde gledet seg til å utelukkende høre spor fra Skrillex egen katalog har liten grunn til å være fornøyd.

Skrillex er imidlertid ofte best på scenen i øyeblikkene han glir bort fra sitt eget uttrykk: Når han blander inn reggae-takter, mikser inn tunge dancehall-basslinjer og går bpm-bananas med drum n’ bass, eller inkluderer artister som ærlig talt er langt bedre enn ham selv – som nevnte Deadmau5.

At en metalcore-veteran med fett hår og briller skal klare å bli den nye verdensherskeren hva stadionkonserter gjelder, er mer sannsynlig enn man kanskje skulle tro. Tar for eksempel neste års Hove-konsert, som trolig vil bestå av enda mer bedugga og enda yngre fans, med i regnestykket, og det er allerede temmelig sikkert allerede hvem som vil bli den store vinneren på sitt felt. Spørsmålet er bare om Skrillex fortjener det. Etter repeterende og overraskende lite friske konsertkutt i Oslo Spektrum er jeg usikker.

Kim Klev

Tags: , , , , , ,

Del "Skål, bror!"
 

132 kommentarer på “Skål, bror!”

  1. Anne Bente sier:

    Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge ! Liker du ikke Skrillex, så drit i å dra på konserten ! Jeg var der selv, og må si det var en sinnsykt bra konsert med digg musikk og rett og slett DEILIG bass ! knallgod stemning blandt publikum var det også fra mitt ståsted ! At anmelder tydeligvis plasserte seg selv midt i heteste moshpit’en er jaggu hans egen feil, hadde han vært tidligere til stede hadde han, slik som meg, stått fremst hvor det var perfekt temp, man fikk se artisten på nært hold og virkelig fått kjent musikken på kroppen.
    Anmeldelse: terningkast 1.
    Konsert: terningkast 6.

  2. Anne Bente sier:

    Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge ! Liker du ikke Skrillex, så drit i å dra på konserten ! Jeg var der selv, og må si det var en sinnsykt bra konsert med digg musikk og rett og slett DEILIG bass ! knallgod stemning blandt publikum var det også fra mitt ståsted ! At anmelder tydeligvis plasserte seg selv midt i heteste moshpit’en er jaggu hans egen feil, hadde han vært tidligere til stede hadde han, slik som meg, stått fremst hvor det var perfekt temp, man fikk se artisten på nært hold og virkelig fått kjent musikken på kroppen.
    Anmeldelse: terningkast 1.
    Konsert: terningkast 6.

    • Kanskje anmelderen dro på konserten for å anmelde konserten? Kanskje dette er jobben hans? Har du vurdert nettopp dét? «Sinnsykt bra konsert» er din mening, og du må akseptere at anmelderen faktisk har skrevet en bra anmeldelse, selv om du ikke helt liker anmeldelsen. Les anmeldelsen skikkelig og prøv å se den fra hans ståsted.

  3. Anonym sier:

    Hvorfor i all verden kaster Lydverket bort spalteplass på svensktopp-elektronika som dette? Overlat makkverket til P4 , Se og Hør og andre kleine medier som beskjeftiger seg med skit og nonsens til almuen. Hey ho cotton eye joe og takk til Skrillex for nå.

  4. Nei. Anmelderen holder et stort fokus på helheten på konserten, og ingenting i hele anmeldelsen framstår som hat i det hele tatt.

  5.  Den beste konserten jeg har vært på!!
    Dundrende bass, glade folk, og en Sonny Moore som ga ALT!!!

     I forhold til om Skrillex «slår» Deadmau5 i lys-show, konserter, og penger, blir vel
    litt vanskelig, i og med at Skrillex er signet hos Deadmau5.?!!

     Så jeg regner derfor med at så langt får vel DM penger hver gang Skrill, spiller…
    og på samme måte er vel DM med å bestemme budsjettet på lysshowet?!?!

  6. Stian Werme sier:

    Kjenner mange som var på den konserten, alt de hadde å si var «SJUKESTE JEG HAR VÆRT PÅ NOEN GANG!» 

    Blir feil å sende en anmelder som ikke engang vet hva dubstep er på en Skrillex konsert…

    • Anonym sier:

      Det med at anmelderen ikke vet hva dubstep er skjønner jeg ikke. Han forklarer seg meget tydlig «.. stod også mye brutal, brautende og, vel, dum dubstep (det dubstep-puritanere foretrekker å kalle brostep).Blant disse brostep-karakterene dukket Skrillex opp, … »

  7. Betina Reine sier:

    Det var faktisk en av de sjukeste opplevelsene ja, hadde det sick fett.. :)

  8. Betina Reine sier:

    Faktisk en av de sjukeste opplevlesene hittil ja.. Var virkelig verdt pengene!

  9. Skjønner ikke greia med at folk syns han er så bra på konsert!? Han trykker jo bare på knapper… Hvem som helst unne gjort det!

  10. Herregud, hvem som helst kan jo trykke på de der knappene. 

    • Ruben Lorås sier:

      Ja, litt som at hvem som helst som eier et flygel kan trykke på tangenter. Er jo knapper på en trompet og en saksofon også. Foreslår at du lager en verdenshit til i morgen. Skal heie på deg, sitter her og klapper.

      Jeg er ikke spesielt fan av dubstep, og jeg er dønn sikker på at det er en sjanger som kommer til å være lagt død om et års tid eller noe sånt. Men det han har oppnådd har jeg stor respekt for. Du kan godt si at du hater musikken, og du kan godt sammenligne han med gutta i Jackass eller Mr.Melk for den saks skyld. Men du er frekk som påstår at du kan gjøre jobben deres. Man blir ikke berømt av noe alle kan, man blir berømt av å gjøre noe bedre enn alle, selv om ikke alle liker det.

  11. Johan Ohm sier:

    Skrillex har både ødelagt og skapt denne sjangeren. Jeg tror at hvis ikke det hadde vært for Skrillex, hadde ikke denne sjangeren vært så hot i dag som den er. Personlig har jeg holdt følge med dubstep siden El-B, Zed Bias, Skream & Benga og Oris Jay. Altså rundt millennium skiftet.
     Dubstep har mistet sin originalitet med Skrillex, uten tvil. Men den ble også mye mer «folke vennlig» i form av rytmikk og oppbygging. Jeg skal være ærlig å si at jeg liker en del av de tingene Skrillex lager, men han har dessverre blitt super kommersiell og populær, noe som ødelegger for den utviklingen han kunne ha hatt. Han har uten tvil dratt lydkvalitet inn i et skittent lydbilde som ingen andre har klart å måle seg med, og er pr. dags dato verdens ener innen puchy og grimey lyd. Til tross for at mastringen ikke blir gjort av Mr.Moore selv, så er dette faktisk en bragd uten sidestykke.En liten sidekommentar til Kim Klev:Dette var på ingen måte et 2 timer langt DJ set. Det var et 2 timer langt pre-programert Ableton Live set. Alt han gjorde på den scenen var å skru på filter frekvenser og beat grids. Ikke en eneste mix ble gjort live. For de som virkelig ville se Skrillex mixe live, så var det Rockefeller afterparty som gjaldt. 

  12. Dan Eckholm sier:

    kødden som har skrevet dette har ikke peiling. kansje bedre å hatt en som er nøytral. akkuratt som de som skriver om filmer, jeg synes debommer hver gang. og det skjer her og. finn deg en annen jobb Kim Klev, skrillex er rå. sånn er det bare. hoppe i BPM? bare se på Nosia, de hopper fra dnb til dub til house til dnb til dub til dnb. skrillex er ny på scenen, og driver sitt plateselskap, de fleste som gjør dette spiller låter fra sitt eget selskap. sånn er det bare. jeg var selv ikke der men alle jeg har snakka med synes det var helt rått. la heller noen som er posetive til nye ting ta anmeldelsen. synes alt som står her er piss. dubsteppen som var før sugde crap synes jeg (men dette er min mening, og respekterer de som liker den gamle dubsteppen). jeg liker ting med litt fart i som skrillex og synes han er rå. Han skal ha for at hele hans første cd ble produset med få synther, en laptop og en monitor siden den andre var sprengt. han trykker på knapper ja, det kalles ableton dj og det er å pisse på andre djer. men igjen, han er ikke DJ, han hadde en konsert. Synes han er dårlig «DJ» nå? da skulle man hørt han for ett år siden. men han ikke noe å si fordi det han spiller og produserer er kult. Kim Klev, kiss my ass!

  13. [...] Les konsertanmeldelsen: Skål, bror! [...]

  14. [...] Lyst til å krangle på sjangerdefinisjoner? Mye er allerede sagt i forbindelse med Lydverkets anmeldelse av høstens Skrillex-konsert i Oslo Spektrum. Den kan du lese her. [...]

  15. [...] også: Skål, bror! Lyden av 2012? Elsker eller hater du [...]

Legg igjen en kommentar