Oppturen fortsetter for låtskriverne. Illustrasjon: NRK / Colourbox.com.

Oppturen fortsetter for låtskriverne. Illustrasjon: NRK / Colourbox.com.

Oppturen fortsetter

Ikke bare har vi funnet «Den hellige gral», men den digitale oppturen fortsetter for fullt.

Skrevet av:
Publisert 12:21 19 februar, 2012

Mange har vært svært skeptiske til om streamingen skulle være løsningen på problemene til platebransjen. Men år med fall i salget av plater er nå blitt snudd til en digital opptur, for i juni i år kunne Norge som aller første land registrere at andelen digitalt salg var blitt større enn den fysiske.

Det betyr ikke bare at man har fått opp volumet i den digitale distribusjonen, det betyr også at bransjen i Norge nå faktisk har tatt igjen for det tapte platesalget. Det som er den virkelig gode nyheten for bransjen er at brukermønsteret nå ser ut til å gå i en retning der betalingsvilligheten blir stadig større.

Inger Elise Mey, Tono. Foto: Jørn Gjersøe, NRK.

Inger Elise Mey forteller om oppturen norske komponister opplevergjennom sine økte inntekter fra Tono. Foto: Jørn Gjersøe, NRK.

Under et av seminarene på årets by:Larm fortalte Inger Lise Mey, Avdelingsdirektør for online media i Tono, om hvordan brukeratferden er når det gjelder streaming, i det norske markedet.

- Det vi ser er at det bare går oppover og oppover. Det har aldri gått så bra for norsk musikkbransje – det går så det griner, sier Mey til Lydverket.

Overfor Lydverket forklarer hun en av grafene, som vi ikke får lov til å vise fram av konkurransehensyn. Tallene viser utviklinga det siste halvåret av 2011.

Les også:

- Det vi ser er at antallet annonsefinansierte brukere er gått ned drastisk – i motsetning til abonnementer som har doblet seg. Tendensen er altså at folk går over på betalingsmodellen.

Tallene Mey viser til er kun henta fra aktive brukere i tjenester som WiMP og Spotify. Om man går inn i en tjeneste, oppretter en profil og hører på to låter én gang, blir man altså ikke registrert. Dette er brukere som har vært aktive hver eneste måned.

Mange har vært skeptiske til hvordan gratisdelen av Spotify, der du med jevne mellomrom blir avbrutt av annonser, fungerer for hvor mye penger artistene og de som lager musikken til slutt sitter igjen med.

- Men vi kan vise at de faktisk får penger og de får bra med penger. Du kan velge å regne på dette på mange måter, men vi velger å se på dette på mellomlang sikt.

Inger Elise Meys forklaring på hvorfor det lønner seg med streaming på lang sikt.

Inger Elise Meys forklaring på hvorfor det lønner seg med streaming på lang sikt.

- Mange vil foretrekke å bli lastet ned fra iTunes – og få pengene med en gang. Men om du tar én nedlasting og ser hva du får som Tono-medlem, som komponist – som gjerne er 50 øre, så sitter sitter du kanskje igjen med 40 øre etter avregning og kommisjon. Men om du ser på den samme låta i for eksempel WiMP, om den samme låta blir streamet én gang, så får du kanskje 2 øre. Men på sikt blir det mer penger av det enn av den enkle nedlastinga fra iTunes.

Når Inger Elise Mey er ute i verden og forteller om hvordan det går med streamingen hos oss sier folk bare at vi har funnet «the holy grail».

Inger Elise Mey, som altså jobber for at låtskriverne skal få betalt, mener man må tenke langsiktig. Det er blitt spekulert i om artister velger å droppe å ha musikken sin i streamingtjenestene for å maksimere salget av låtene i nedlastingstjenester som iTunes. Men når det gjelder Norge er dette trolig en dårlig ide, skal vi tro Mey.

- Vi har jo hatt et fallende fysisk salg i mange år nå, både vi og platebransjen har vært rammet av denne nedgangen. Men nå har vi endelig greid å ta igjen dette fallet, og ikke bare det – for det øker. Så i forhold til verdien av musikkmarkedet er vi tilbake på 2005-nivå.

Det betyr i klartekst at inntektene komponistene har gjennom Tono aldri tidligere har vært så høye som det de er nå.

- Inntektene våre har økt igjen, og nå er vi på godt over 400 millioner kroner. Det er altså en jevn økning, og det er onlineområdet som skaper økningen.

Tonos inntekter for 2010. Illustrasjon: Tono.

Grafen viser Tonos inntekter for 2010. Når tallene fra 2011 er klar vil de ha pssert 400 millioner med god margin. Økningen skyldes digital omsetning. Illustrasjon: Tono.

Tags: , ,

Del "Oppturen fortsetter"
 

9 kommentarer på “Oppturen fortsetter”

  1. Anonym sier:

    Det går oppover og oppover for TONO-mafiaen og nedover og nedover for de som virkelig trenger det…

  2. Anonym sier:

     Jeg liker artiklene til Jørn Gjersøe.

  3. Jan Johansen sier:

    Det er meget gledelig. Jeg har alltid støttet artister og rettighetshavere, og finner det ganske falskt at det er OK å stjele deres levebrød, fordi det er enkelt. Jeg spurte en kollega om hva han ville sagt om han ble trukket i lønn fra vilt fremmede. Ikke det samme sa han. Ikke det, forklar meg forskjellen. Det kan de ikke! Hvis ikke alle typer kreative og produktive mennesker har rettsvern for fruktene av sitt arbeid, så vil hele økonomien kollapse. Hvorfor kollapser og kommunisitske samfunn økonomisk. Uteleukkende av denne grunn. Og hvorfor har kreative mennesker i USA suksess, fordi der gis de rettsvern.

    • det blir en stor overforenkling, jan. at noen velger piratkopiering som måte å skaffe seg musikk, forklarer på ingen måte nedgangen i omsetninga i musikkbransjen.

      det at bransjen på egen hånd har vært totalt blinde og døve i møtet med ny teknologi og nye _forretningsmuligheter_ har derimot langt mer av skylda. storforbrukerne av musikk har etterspurt gode, lovlige og riktig prisede tjenester helt siden 2001 – men selskapene har fortsatt til gode å levere.

      så nå tjener derimot tredjeparter – itunes og spotify/wimp (og en del andre) – en del av pengene som selskapene og artistene kunne ha fordelt mellom seg.

      anbefaler denne artikkelen for å se helhetsbildet litt klarere:
      http://nrkbeta.no/2011/04/04/historietime-fildelerne-musikkbransjens-mareritt/

      jeg kan like godt anbefale noe jeg har skrevet selv også, som i ettertid viser seg å være rimelig presist ;)
      http://nrkbeta.no/2011/03/02/gjesteblogg-i-anledning-cdens-doed/ 

  4. haabe sier:

    Skriver hr. Gjersøe fra framtiden? «[...] for i juni i år [...]» inntreffer ikke på noen måneder.

  5. Jeg er glad for at det går bra med TONO og musikknorge.
    Slik jeg ser det representerte musikk og filmbransjen den største trusselen mot åpenhet og demokrati i 2011 og 2012. Det er utrolig viktig at de får nok penger slik at de ikke presser politikere til å gradvis stenge ned internett.

    En skikkelig gladnyhet for oss som liker internett. :D

  6. Kim sier:

    Det fryder meg å tenke på hvor mye penger musikkbransjen har tapt på alle disse årene de har kastet bort i forsøket på å bekjempe det store slemme internett.

  7. [...] I en tid der piratkopieringen herjer og stadig flere går over til å høre på musikk via streamingtjenester ser man imidlertid nå tegn på at man har nådd et bunnivå og er på vei opp igjen. I det norske markedet har for eksempel nå inntektene fra streaming og nedlasting tatt igjen det man…. [...]

Legg igjen en kommentar