Salget av CD-plater øker i USA. Illustrasjon: NRK / Colourbox.com.

Salget av CD-plater øker i USA. Illustrasjon: NRK / Colourbox.com.

Økende musikksalg i USA

Trenden er snudd; nå er det flere som kjøper cd-plater i USA.

Skrevet av:
Publisert 10:00 9 mars, 2012

Akkurat som i resten av verden har det amerikanske markedet for musikk hatt en jevn nedgang de siste årene. Et eksempel på det dårlige salget kom i 2010 da Justin Biebers My World hadde nest laveste toppnotering for cd-salg i USA siden 1991. Han trengte bare drøyt 60.000 solgte plater for å toppe Billboard-lista. Norah Jones solgte for eksempel 1,9 millioner eksemplarer av Come Away With Me på én uke da hun toppa lista i 2002.

Musikk i butikk, platebutikk, cd-plater, lytte, headset. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.

Antallet mennesker som kjøper musikk på cd øker i det amerikanske markedet. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.

I en tid der piratkopieringen herjer og stadig flere går over til å høre på musikk via streamingtjenester ser man imidlertid nå tegn på at man har nådd et bunnivå og er på vei opp igjen. I det norske markedet har for eksempel nå inntektene fra streaming og nedlasting tatt igjen det man tapte på synkende cd-salg.

Les også:
Streamingrekord
Streaming fører til økt musikksalg
Streaming øker kraftig

En fersk undersøkelse fra The NPD Group, et ledende amerikansk analysebyrå, viser at det i fjor blei solgt fire prosent mer låter i USA enn året før. I tillegg er nedgangen i cd-salget «langt fra så stor som tidligere og nedgangen blir motvirket av en sunn oppgang i det digitale markedet».

Det hevdes videre at antallet mennesker som faktisk kjøpte cd-plater økte med to prosent i 2011, til 78 millioner personer. Samtidig økte antallet mennesker som lasta ned musikk mot betaling med 14 prosent til 45 millioner. Disse forbrukerne brukte i gjennomsnitt 49 dollar, noe som er en oppgang på seks prosent.

Til tross for at iTunes snart kan feire sitt tiårsjubileum, er det i USA fortsatt nesten dobbelt så mange cd-kjøpere som betalende for nedlasta musikk.

- CDen er gaven som fortsetter å gi, noe som viser at forbrukerne setter pris på kvalitetsinnhold i et fysisk format, selv i et sterk økende digitalt marked, sier Russ Crupnick som er visepresident i byråets avdeling for industrianalyse.

- CDen står fortsatt sterkt både hos eldre, vanlige forbrukere som hører på musikk i bilen og hos blodfansen som liker å eie hele pakka med låter, sier han videre.

I det amerikanske markedet har ikke streamingtjenester fått et like sterkt grep som i det skandinaviske, mens online radioer har en sterk posisjon.

- Til tross for alt det spennende innholdet fra nettradioer er det fortsatt en sunn vekst i markedet for nedlasta musikk. Denne veksten handler blant annet om en økning i antallet mobile enheter og en base med forbrukere som ønsker å eie musikken de lytter til, til tross for alle mulighetene nettradioene gir, mener Crupnick.

Rapporten fra NPD viser også bedra økonomiske forhold og en styrka appetitt på musikk – noe som fører til en nedgang i ulovlig fildeling og piratvirksomhet. Man regner med at det er omtrent 13 prosent av det amerikanske markedet som benytter seg av fildelingstjenester for å hente musikk, noe som er en nedgang på seks prosent siden 2006.

Tags: , , , , , , ,

Del "Økende musikksalg i USA"
 

11 kommentarer på “Økende musikksalg i USA”

  1. Anonym sier:

    Jøss, selges det fremdeles CD-spillere?

    • Anonym sier:

      Det gjør det, men det kan også være at folk bruker CD-spillere som ble kjøpt for kort eller lengre tid siden.

  2. Hva med vinyl?
    Det er stort sett det eneste jeg kjøper.

  3. Anonym sier:

    En interessant ting med dette, er jo at man etterhvert kan skimte konturene av en korrelasjon mellom nedlasting og salg.

    En stor del av piratene har argumentert med at (ulovlig) fildeling like godt kan tenkes å ha en positiv innvirkning på salg. Dette trekker vel i retning av det motsatte. Når kurven for fildeling pekte oppover, gikk salget ned. Nå ser vi at trenden snur omtrent samtidig på begge områder, altså at når piratvirksomheten avtar, går salgsvolumet opp.

    • Anonym sier:

      Mulig, men det kan også komme av att flere som før ikke piratkopierte har begynt med streaming. Forså å bli mer glad i musikk en de var før. Og blant disse lovlydige personene så er det mulig prosenten av dem som kjøper det de er interisert i høyere en blant pirater, enda en del pirater også kjøper det de liker. Er nokk en del tidligere pirater som har gått over til streaming tjenester da mange kun piratkopierte grunnet mangel av bedre alternativer. Dermed kan streaming tjenestenne grunnen til denne korelasjonen. Titligere pirater migrerer til dem, noe som minker antall pirater, og nye lovlydige kunder for mer interesse for temaet, noe som øker salget.

      • Anonym sier:

        Jada. Jeg skal på ingen måte påberope meg å ha fasiten. Den ene teorien slår jo forsåvidt ikke ihjel den andre.

        Takk for innspill!

  4. Håkon Njten sier:

    Fin og oppsummerende sak. Adele’s album 21 og 19 kan også nevnes, som alene er avgjørende for denne økningen

  5. Anonym sier:

    Når det beste markedet har å by på er Justin Bieber da er det ikke Piratkopieringen sin feil at CD salget stuper men markedet som tilbyr elendige produkter! 

  6. Tom Weeee sier:

    Hadde denne saken vært fra Dagbladet hadde «Adele-effekten» vært i tittel eller ingress. Det ville vært spennende å se statistikken for 2011 om man hadde trukket fra salgstallene av ’19′ og ’21′. Jeg tror absolutt at hun alene kan ha stått for de skarve to prosentene. ’21′ har jo allerede solgt nesten åtte millioner eksemplarer der borte, og før 2011 var forbi hadde den allerede passert fem millioner. For øvrig er dette uansett gode nyheter. :)

Legg igjen en kommentar