Kristin Winsents og Anne Gunn Halvorsen oppsummerer musikkåret 2010. FOTO: Tom Øverlie, NRKP3

Kristin Winsents og Anne Gunn Halvorsen oppsummerer musikkåret 2010. FOTO: Tom Øverlie, NRKP3

Vi oppsummerer 2010

Musikkåret 2010 går mot slutten. Bli med og se tilbake på skandaler, suksesshistorier, stormannsgalskap og annen galskap.

Skrevet av:
Publisert 15:45 1 desember, 2010

Da er det den tiden igjen. Tid for mimring, tid for refleksjon.

Så hva er det egentlig musikkåret 2010 kommer til å bli husket for? La oss begynne med å skru tiden tilbake til begynnelsen av året, da trønderne satte norske musikere på museum:


– Lady Gaga er årets største popstjerne, først og fremst på grunn av musikken. Den er befriende uhipp og enkel, og appellerer til de som danset til eurodance på 90-tallet og de som ikke rakk å gjøre det fordi de ble født da, sier musikkjournalist i Dagbladet, Anne Gunn Halvorsen.

Selv om Lady Gaga ikke ga ut noen plate i 2010, så står hun igjen som en av årets absolutt største. I tillegg til sirkuset hun kalte «The Monster Ball Tour» og kjøttkjolestuntet på MTV Video Music Awards, så har de episke musikkvideoene noe av skylda for at hun har holdt seg i rampelyset også i år.

Se forøvrig 80 grunner til at Lydverket ikke anmeldte Gaga-konserten i Oslo Spektrum.

Lydverkets Kristin Winsents er ikke i tvil om at damen begynner å komme på Madonna-nivå som trendsetter.

- Jeg tror ikke Lady Gaga hadde kommet så langt uten imaget sitt. Hvis hun hadde dukket opp i en eller annen forstadsbunad fra Kappahl eller Lindex. Vi liker at stjernene skal være litt uoppnåelige. Og så får hun fansen til å tenke at de kan være seg selv. Tørre å være annerledes.

I tillegg til Lady Gaga har det store utlandet flommet over av kvinner i musikkåret 2010. Men her i Norge har det vært lengre mellom de kvinnelige salgssuksessene.

- Susanne Sundfør har satt sitt preg på året. Men artister som Marit Larsen og Maria Mena har gjort suksess utenlands, og vært opptatt med det i år. Jentene er tilbake i 2011, sier Winsents.

Anne Gunn Halvorsen er heller ikke bekymret.

- Som gode kvinner så har de synkronisert syklusene sine og kommer med plater samtidig og produserer samtidig. Derfor har det vært litt stille i år, men jeg tror ikke det er noe krise.

Det har altså ikke vært noen kvinnebølge i Norge i år, men vi har sett en annen type bølge, nemlig Rogalandsbølgen. Med band som Kvelertak, Purified In Blood, Tôg og Skambankt, har vestlandsfylket virkelig markert seg på musikkartet.

- Hva er suksessoppskriften til Kvelertak, Kristin?

- Først og fremst gode låter. Det er spektakulært at de gjør det så bra med norske tekster også utenlands. Det har ikke noe å si hva de synger fordi det fungerer så sinnsykt bra låtmessig, og ikke minst live.

Se Kvelertak opptre live på Lydverket tidligere i høst.

Og se hvordan det gikk da Lydverket var med Kvelertak på turné i England.

Død og sykehusbesøk

Musikkåret 2010 har ikke bare bydd på suksesshistorier. Det har også betydd slutten for mange av våre kjente og kjære artister. Bli med og minnes de vi har mistet i år:

- Hvor mye ga du på konsert i år, Kristin?

- Alt vil jeg si. På en festival utenfor Bergen stod jeg fremst på Purified In Blood-konsert og brakk ankelen. Jeg halter fortsatt, så jeg vil påstå at rocken har gitt meg varige mén. Og det er flere som har brukket bein på konsert i år, så 2010 var året hvor jeg hørte ordet «krykkemetall» bli brukt for første gang.

I 2010 så vi ekstra mye utagering fra både artister og fans på konsert (se beviset på at moshpiten kan være det vakreste stedet på jord). Kristin Winsents mener artistene må gi alt for å sørge for at publikum får valuta for pengene.

- Artister kan ikke lenger regne med å stole på platesalg, og konserter og kontakt med fansen er viktigere enn noen gang. Nå sitter fansen med forbrukermakten og de forventer å kunne kommunisere direkte med artistene, også gjennom sosiale medier.

Å bevege seg ut i publikum er ikke lenger et grep forbeholdt hardcore og metallband. Det er et symbol på at avstanden mellom fans og deres idoler har blitt mindre, men det viser også et større behov for å skille seg ut som liveband.

Coverlåter og solgte sjeler

En annen måte artistene har forsøkt å skille seg ut på i 2010 er ved hjelp av coverlåter.

Les om Joe McElderry sitt Donkeyboy-kupp og hør Band of Horses i hiphopversjon.

2010 var året da små artister covret store popstjerner og fikk masse oppmerksomhet:

SE INTERVJU OG OPPTREDEN MED MADCON PÅ ÅRETS SISTE LYDVERKET: TORSDAG KL. 21.30 PÅ NRK2!

Her får du en liten smakebit av galskapen som følger med når Yosef og Tshawe er på besøk:

Hva kommer du til å huske fra musikkåret 2010?

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Del "Vi oppsummerer 2010"
 

12 kommentarer på “Vi oppsummerer 2010”

  1. Anette sier:

    My Chemical Romance med Danger Days: the true lives of the fabulous killjoys og A1 med Waiting for daylight. Ja vet, kan ikke kommer lenger fra hverandre i musikksjanger, men så er det musikken jeg digger og ikke sjangeren. If that made sense ;) Det er det jeg kommer til å huske BEST i år!!

  2. Anders sier:

    Hadde det enda vært noen musikere som hadde noe å komme med…mesteparten er gjort bedre før.

    • Christian sier:

      Major Parkinson!

      Et band som burde vært pensum for alle som i det hele tatt intresserer seg for musikk.

      Ikke noe patetisk sludder som Kvelertak og Skambankt, som bare spiller gamle greier omigjen.

      Major Parkinson er musikalsk genialtet, derav den lange rekken med terningkast 6 og ekstreme lovord de har mottatt i år, spesielt for sin oppfølgerålate «songs from a solitary home».

      Vi snakker om kanskje et av de få bandene i VERDEN ikke bare skiller seg ut positivt, men som faktisk gjør noe nytt musikalsk med ekstrem integritet.

      Bare synd «kjøpt-og-betalt» NRK P3 og Lydverket har konsekvent nektet å nevne dem, og istede mase om Skambankt og Kvelertak bare fordi NRK sin musikksjef er kompiss med pappaen til en i bandet.

      Der er som å selge gråstein når det er diamanter tilgjengelig.

      Enhver som har sans for musikk, og ikke bare patetisk bimpo-pip som sirkusartisten Lady Gag gir fra seg, MÅ høre på MP. Det har ikke vært laget så god, så inspirerende og nyskapende, så dyp musikk med så høy grad av intregitet i Norge siden Grieg.

  3. Steffen sier:

    Kommer til å huske Big Boi og Kanye West platene!

  4. [...] Les også: Lydverket oppsummerer de viktigste hendelsene i musikkåret 2010 [...]

  5. Kristian Sivertsen sier:

    Trænafestivalen. http://www.trena.net

  6. Jeg har ramset opp de 70 beste platene i år: http://berekvam.com/blog/?p=3923

    Synes for øvrig det er artig at begrepet «Rogalandsbølge» er etablert… Verdt å påpeke at Susanne Sundfør også er fra Rogaland. For øvrig kunne Skjelvekommode og I Was A King også blitt nevnt i Lydverkets oppsummering:)

  7. Fredrik Hagen sier:

    Hvordan kunne dere glemme Peter Steele!?

    Jeg er dypt skuffa :( R.I.P.

  8. [...] I ukas panel treffer du blant annet Lydverkets egen super-reporter Njål Engeseth, som for ikke lenge siden bidro til å oppsummere musikkåret slik. [...]

Legg igjen en kommentar