Platebutikkene Big Dipper har hatt stor økning i sitt vinylsalg. Foto: Hege Bakken Riise, NRK.

Platebutikkene Big Dipper har hatt stor økning i sitt vinylsalg. Foto: Hege Bakken Riise, NRK.

- Femdobla på fem år

Salget av vinylplater er i ferd med å nå nye høyder. – Antagelig har vinylsalget vårt femdoblet seg på fem år, sier daglig leder i Big Dipper.

Skrevet av:
Publisert 15:25 18 januar, 2012
Vinyl platespiller. Illustrasjonfoto: Colourbox.com.

Vinylplatespilleren har fått sin renessanse. Illustrasjonfoto: Colourbox.com.

Relativt ferske tall viser at den lovlige, digitale distribusjonen av musikk for første gang er større enn det fysiske salget. Ifølge CNN Money var 50,3 prosent av alt musikksalg i 2011 av digital art. Det digitale salget økte med 8,4 prosent mens det fysiske sank med 5 prosent.

Men det likevel er en del av det fysiske salget som øker. For mens CD-plata ifølge mange er på vei mot den visse død, har vinylplatene fått sin renessanse. Ifølge det amerikanske analysebyrået Nielsen Soundscan økte nemlig vinylsalget med hele 39 prosent i 2011, melder Digital Music News.

I Norge er det ikke lenger noen offisielle målinger av vinylsalget, men vi får en god pekepinn når vi snakker med musikkbutikken Big Dipper, som finnes både i Oslo og i Trondheim.

Andreas Leine Jakobsen, daglig leder Big Dipper i Oslo, i aksjon bak kassaapparatet. Foto: Big Dipper.

Andreas Leine Jakobsen, daglig leder Big Dipper i Oslo, i aksjon bak kassaapparatet. Foto: Big Dipper.

Big Dipper er blant de ivrigste vinylpusherne i Norge.

- Vi har hatt en årlig økning de siste fem årene på mange prosent i omsetning, og det er klart at vinylen står for en stor andel av vår omsetning. Antagelig har vinylsalget vårt femdoblet seg på fem år, sier Andreas Leine Jakobsen, daglig leder ved Big Dipper i Oslo.

Siden Big Dipper åpnet sin nye butikk i 2006 har det vært en stødig opptur. Jakobsen mener det handler om flere ting.

- Det handler både om flere kunder, men også et veldig mye større utvalg av varer.

Av flere grunner er det vanskelig å måle det faktiske vinylsalget for hele landet, blant annet fordi det er en stor andel som kommer til landet via import. Og det er også mange band uten egne distributører.

- Vi er med på å gi remastra utgaver av de to første Jokke og Valentinerne-platene, og er overraska over hvor mange som tar inn vinyl nå, forteller Jakobsen.

Sitat om vinylplater av John Peel fra et av vinduene i Big Dipper-butikken i Trondheim. Foto: Big Dipper.

Sitat om vinylplater av John Peel fra et av vinduene i Big Dipper-butikken i Trondheim. Foto: Big Dipper.

- Det er en god del butikker som har eksistert lenge, og som har snudd nedgangen i salget av CDer med å tilpasse seg kundenes behov, sier han videre.

Han anslår at det i dag kun finnes omkring 15 reine musikkbutikker her i landet, hvis vi ser bort fra Platekompaniet – den eneste store platebutikk-kjeden som er igjen.

Platekompaniet begynte igjen å selge vinyl i noen av sine butikker i fjor. Før det har de bare hatt slike plater tilgjengelige via sine nettsider.

Også de merker en klar oppgang i salget av vinyl.

- Det går veldig bra. Vi har bare hatt det framme i noen av butikkene våre siden i sommer. I Trondheim har vi hatt det i mange år. Og det har vært en eneste lang opptur siden vi begynte med det, sier Tord Krogtoft i Platekompaniet.

- På nett har vi hatt vinyl i mange år og de siste par årene har vi sett at det har vokst, uten at vi har gjort noe annerledes, sier Krogtoft som blant annet peker på spesielle artister som selger ekstra godt på vinyl.

- Det finnes «vinylartister» som Tom Waits og Kaizers Orchestra som har kjempetall på vinyl og som selger nesten like bra der som på CD. De to nye Jokkeplatene, som vi nå forhåndsselger på nettet, tar helt av, forteller han.

- Vil dere utvide tilbudet av vinyl til flere butikker?

- Ja, vi vurderer det for flere butikker i løpet av 2012.

Tags: , , , ,

Del "- Femdobla på fem år"
 

13 kommentarer på “- Femdobla på fem år”

  1. Selvsagt! Norge er fullt av hipstersjeler som ikke velger praktiske løsninger fremfor komfort. Å høre på en plate gir deg en følelse av å høre musikken ‘live’, for ikke å snakke om alt ekstra kosemateriale som følger med (tekster, bilder, nedlastningsadresser, osv).

    Liker det jeg leser!

  2. Anonym sier:

    Joda, dette er godt, alt sammen. Men ikke lys CD-en død for tidlig. Ellers skjemmes inntrykket med formuleringer som:
    «Relativt ferske tall viser at den lovlige, digitale distribusjonen av musikk for første gang er større enn det fysiske salget»
    Dette er jo meningsløst.
    Jeg antar at den intenderte meninger er at «lovlige nettverksbasert distribusjonen for første gang er større (i penger eller i volum?) enn salget av musikk distribuert med fysiske lagringsmedier.

    CD- og DVD-plater er bærere av digitalisert musikk, akkurat som all nettverksdistribusjon.

  3. [...] kanskje internett tatt over som den viktigste promoteringskanalen. Det har vel det. Likevel, når vinylsalget øker, for man skaffer seg jo vinyl, øynes det håp og formål for plakatpromotering. Vinylen er [...]

  4. Hans Hænsen sier:

    Det

  5. Hans Hænsen sier:

    Nesten alle CD spillere lyder dårlig fordi de har en elendig DA konverter(DAC). Digital musikk er tall som må omvandles til analog lyd. Hvis man kobler en god DAC til en gjærne billig gammel PC. Sammenlign vinyl og CD AVSPILLT på PC via DAC til stereo anlegg. En god DAC som jeg har :http://www.lydogbilde.no/test/hegel-hd2

    Vinyl elsker: Prøv Musikk DVD/Blu-Ray 

  6. Anonym sier:

    Kjensgjerning, problemer med vinyl-spillere som impedans problemer mellom Pick-Up og Riaa, svært mange har spillere i sine hjem som ikke er optimalt oppjustert, når det gjelder Pick-Up og arm, generelt svært få som har spillere som får optimalt ut av platene!! I tillegg akustisk tilbakekobling når du begynner å spille høyt, og for ikke å snakke om støv!!!

  7. Anonym sier:

    Vinylsalget når nye høyder? Mer enn på 60-, 70-, og 80-tallet, altså?

Legg igjen en kommentar