Publikum tar av under The Cumshots-konsert på Øyafestivalen 2010. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Publikum tar av under The Cumshots-konsert på Øyafestivalen 2010. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Danske spillesteder vil dele ut lyd-smileys

- Ikke fair at noen skal få bestemme hvor det er bra og dårlig lyd, sier prosjektleder for by:Larm.

Skrevet av:
Publisert 10:26 4 mai, 2012

Pressesjef i Øyafestivalen, Jonas Prangerød. (Foto: Scanpix)

Pressesjef i Øyafestivalen, Jonas Prangerød. (Foto: Scanpix)

Har du noen gang lurt på hva som er bra konsertlyd, og hvor den beste scenen med den beste lyden finnes? Dette vil danske festivaler og spillesteder nå ha kartlagt, og ønsker med det å innføre felles parametre på hva som kjennetegner god konsertlyd og hvordan det høres ut.

En rekke bransjefolk fra den danske musikkscenen ønsker forslaget velkommen, og uttalte nylig til den danske avisen Jyllands-Posten at et større fokus på lydkvalitet er viktig.

- Vi mangler fortsatt noe kunnskap og forskning på området, men på den måten vil vi få et felles språk, og det vil bli klarere hva vi snakker om når vi snakker om god og dårlig lyd, sier Jesper Nordahl, leder for den danske konsertarrangøren Amager Bio til avisen.

En smilefjsordning vil altså fungere slik at spillestedene og festivalene vil få påklistra et visst antall smilefjes ut ifra den generelle lydkvaliteten på stedet. Danskene tror at dette vil motivere konsertscenene til å jobbe enda hardere med å få til bra konsertlyd.

Prosjektleder i by:Larm, Erlend Mogård-Larsen. Foto: Arne Kristian Gansmo, NRK

Prosjektleder i by:Larm, Erlend Mogård-Larsen. Foto: Arne Kristian Gansmo, NRK

- Så kan man si at dette spillestedet lever opp til for eksempel tre smilefjes. Dette vil være med å øke konsertgjengerens bevissthet på hvordan lyden er på konsertstedet før man kjøper billett, sier Jan Larsen, leder for Netværk for Dansk Lydteknologi.

Men hvordan kan man så bestemme hva som er bra og dårlig lyd? Her hjemme er ikke bransjen like begeistret for forslaget, og mener lydkvaliteten vil variere fra konsert til konsert, og at det derfor ikke vil være et rettferdig stempel å få påskrevet seg.

Jonas Prangerød, Pressesjef i Øyafestivalen, ser på en del utfordringer knyttet til det å gi karakterer eller smilefjes til spillesteder.

- En god lydoopplevelse er selvsagt viktig for å få en god totalopplevelse under en konsert, men for de fleste konsertsteder vil kvaliteten på lyden allikevel kunne variere en del. Faktorer som spiller inn her er selvfølgelig artistene selv, lydteknikerne som er tilknyttet spillestedene, for ikke å snakke om utstyret. Mange arenaer og festivaler bruker ikke det samme utstyret på hvert arrangement, så selv om man har hatt en fantastisk opplevelse av lyden på et sted under en konsert, så finnes det ingen garanti for at det vil være slik på det samme spillestedet under hvert eneste arrangement, sier Jonas Prangerød på vegne av Øyafestivalen.

Også by:Larms prosjektleder og bookingansvarlig for Trænafestivalen, Erlend Mogård-Larsen, ser på dette forslaget som en merkelig idé, og mener dette vil slå negativt ut for konsertsteder som kanskje ikke har den beste lyden, men som har mange andre bra kvaliteter.

- Jeg har hatt noen av de beste konsertopplevelsene mine på Blitz, et sted som aldri har vært kjent for noen særdeles god lyd. Opplevelse er sammensatt av mange faktorer, lyd er selvfølgelig en viktig en, men at et konsertsted skal bedømmes bra eller dårlig på bakgrunn av en person eller en gruppes lydopplevelse, det er ikke fair. Jeg syns dette høres ut som en rar idé, sier Erlend Mogård-Larsen.

Hva mener du? Vil et slikt forslag slå positivt eller negativt ut for norske festivaler og konsertsteder?

Tags: , , , , ,

Del "Danske spillesteder vil dele ut lyd-smileys"
 

2 kommentarer på “Danske spillesteder vil dele ut lyd-smileys”

  1. Synes det er interessant at enkelte her på berget prøver å vri seg unna, ved å påpeke at utstyr og teknikere ikke alltid er topp. Ææææh, var det ikke nettopp dette som var poenget i saken!

    God lyd koster mye. Særdeles god lyd koster enda mer. Kanskje ikke rart da, at arrangører ønsker å unngå økt fokus på kvalitet.

  2. Synes det er interessant at enkelte her på berget prøver å vri seg unna, ved å påpeke at utstyr og teknikere ikke alltid er topp. Ææææh, var det ikke nettopp dette som var poenget i saken!

    God lyd koster mye. Særdeles god lyd koster enda mer. Kanskje ikke rart da, at arrangører ønsker å unngå økt fokus på kvalitet.

Legg igjen en kommentar