Usikkerhet i det kommersielle radiomarkedet

Rett før jul inngikk SBS en avtale med TV2 og overtok ansvaret for Kanal 24. 22.januar er det søknadsfrist for de som ønsker lokalradiokonsesjon fra sommeren av og i sju år fremover. Der favoriseres søkere som lover mye lokalt innhold og samme aktør kan ikke påregne å få flere konsesjoner i samme område. SBS eier i dag lokalradione The  Voice og Radio 1, men er altså ikke garantert nye lokalkonsesjoner til høsten. Er kjøpet av Kanal 24 rett og slett motivert av å sikre seg en radiokonsesjon i tilfelle SBS skulle miste noen av lokalradiokonsesjonene?

Situasjonen for lokalradioene i Norge har vært uklar over lenger tid. Den nye konsejonsrunden ble utsatt av Kulturdepartementet og det ble vurdert om de mest kommersielle loaklradioene skulle betale avgift, slik P4 og Kanal 24 gjør. Dette forslaget ble til slutt droppet av departementet. I stedet står vi nå foran en ”skjønnhetskonkurranse” hvor de lokalradioene som lover mest lokalt innhold i sin søknad, blir foretrukket. Målet ser ut til å være å skape mest mulig mangfold og lokal tilstedeværelse. I tilegg heter det i utlysningsteksten at en aktør ikke kan påregne å få tildelt flere innholdskonsjoner i ett og samme område.

 

Mye ligger med andre ord til rette for at vi kan få en reprise på det som skjedde for noen år tilbake hvor mange tok det for gitt at P4 fikk fornyet konsesjonen sin, men hvor daværende Kanal 4 hadde lovet mest og fikk hovedkonsesjonen for kommersiell radio i Norge. I de største byene er det trolig flere søkere til 24/7 konsesjonene enn det er ledige FM-frekvenser  og det er helt umulig å  forutsi hva dette kommer til å bety for de etabelerte lokalradioene i f.eks Oslo. Jo mer lokalt innhold som en  kanal lover å sende, jo større er sjansen for å stikke av med konsesjonen.

 

Det er jo også et stort paradoks at det trolig hadde vært plass til alle aktørene som ønsket å sende lokalradio på FM i de største byene, om ikke Kulturminsiter Trond Giske hadde nektet NRK å stoppe FM-distribusjonen av ”alltid-kanalene” i sommer, slik vi hadde planlagt. Det hadde frigjort  plass til tre nye 24/7-kanaler i hver av de 13 byene hvor vi sender ”alltid-kanalene” på FM  i Norge og kulturministeren hadde fått det mangfoldet han etterspør.

 

Med denne usikkerheten som er knyttet til den nye konsesjonsrunden for lokalradio, mener jeg det kan virke som om SBS ønsket å sikre seg en konsesjon i Norge gjennom Kanal 24,  i tilfelle Radio 1 og The Voice (som eies av SBS) ikke får fornyet dagens konsesjoner.  Hva som kommer til å skje videre med Kanal 24 i det norske mediemarkedet tror jeg derfor vi ikke får svar på før etter at lokalradiokartet er lagt på nytt iløpet av våren. Dette tror jeg henger sammen.

 

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

3 kommentarer til Usikkerhet i det kommersielle radiomarkedet

  1. Velgjørende Ridder av den Hellige By sier:

    Konspirasjon. Paradoks. Alter ego.

  2. Jarle sier:

    Jeg ville ikke bli forbauset om SBS lager «Radio 1 Riks» eller noe lignende. Det er tross alt det sterkeste produktet deres, og fortjener å være en riksradio, så kan de heller gjøre noe annet med Radio 1 frekvensene.

    Spørsmålet er jo hva slags strategi de legger opp for lokallisensene. Det er ingen hemmelighet at svært få lokalradiostasjoner i Norge tjener særlig med penger – og de nye «reglene» og skjønnhetskonkurransen som det legges opp til nå kommer ikke til å gjøre det enklere for lokalradio i Norge.

    Jeg tipper at mange lokalaviser kommer til å bli sittende med konsesjoner, og sikkert også noen særgrupper. Jeg tviler på at det vil føre til flere lyttere av lokalradio og lokaradio kan fort bli for spesielt interesserte, både på sende og mottakersiden.

  3. Petter sier:

    De ansatte i fysiske lokalradioer er heldige om de tjener over 30 000 kroner i året. Det blir som en Internettside som har < 5000 seere i uken. Du kan ikke forvente å tjene 230 000 da gjennom annonser.

    NRKs radiosjef burde skrive til Lotteritilsynet at lokalradioer og radio må få særregler for lotteridrift og spill i radioprogrammer. Da ville radioene kunne utvikle og bruke egne lykkespill og tjene penger på dette. Også NRK ville finne en fornybar inntektskilde her. Vinn 2 millioner på NRK P1 i kveld 😛 og delta i spill via mobiltelefon, kiosker og på hjemmeside.

    Norge er ikke som Sovjet, Norge er som DDR. Der Arbeiter- und Bauern-Staat.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *