Elektrobransjens ansvar

I disse dager flommer postkassa over av julereklame. Nok en gang lokkes folk til å kjøpe analoge FM-radioer, mens det finnes et bredt utvalg av DAB/FM-radioer til tilnærmet samme pris og radioer for trådløse nett som kan ta hundrevis av radiokanaler.

Jeg lurer på hvordan reaksjonene hadde vært om folk hadde møtt en vegg av VHS spillere i butikken lenge etter at filmbransjen hadde gått over til DVD.  Regjering, storting og de største aktørene i radiobransjen mener det er viktig at radioen digitaliseres og det finnes nå flere hundre DAB-radioer på markedet fra 300-400 kroner og oppover. I disse dager kommer det også flere gode radioer beregnet på trådsløse nettverk på markedet.  De fleste av disse radioene har også FM i seg.  Etter det jeg har fått opplyst er marginene,  altså fortjenesten til butikkene, også mye større på de nye digitalradioene.  Likvel hører vi om kunder som blir møtt av butikkansatte som sier at FM ikke blir skrudd av på flere år og at det ikke er noe poeng å kjøpe en digitalradio. Med en FM/DAB-digitalradio får du altså langt flere kanaler enn bare på FM. Kjøper du en radio for trådløse nettverk kan du gange antallet med flere hundre.  Jeg mener dette grenser til å lure kundene og fører jo bare til at berget av rene FM-radioer som ikke kommer til å virke om noen år vokser for hver dag, istedet for at vi kunne ha fått en fornuftig utfasing og overgang til digitalradio. Her mener jeg både elektronikkbransjen og forbukermyndighetene har et ansvar som de må følge opp bedre. 

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med . Bokmerk permalenken.

3 kommentarer til Elektrobransjens ansvar

  1. Vector Prime sier:

    FM-radioen har lenge vært Alfa og Omega. Nå som EU har vedtatt DVB-H, kan kampen om radioformat bli hard.

    Nokia har en kampanje «Rediscover Radio» med nettradio-tilbud som standard i alle nye nokiatelefoner. Det blir dermed mulig å lytte på radio over WiFi/3G på en portabel og batteriladet løsning.

    http://youtube.com/watch?v=c3zcinea3m0

    Elektronikkbransjen går i retning av DVB-H og nettradio, som kan være suksess på mange måter for radioens del. Dersom Samsung, Sony-Ericsson og flere tilbyr nettradio i sine mobiltelefoner kan det bli solgt over hunder millioner radioer rundt om i verden hver år, og da må NRK vurdere om 300 000 kan lytte på P1 via Internett på samme tid – eller om det blir billigere å sende NRK radio på DVB-H til portable apparater.

    DAB var et godt tilbud, men jeg tror dessverre at DAB burde vært lansert i Norge for 10 år siden, og istedenfor blitt en utskiftbar teknologi de neste 5-10 årene. Ingen har satset skikkelig på DAB de siste 20 årene.

  2. Øyvind Vasaasen sier:

    DVB-H er uegnet for et land som Norge på grunn av alt for høye utbyggingskostnader, bare for de befolkningstette områdene. Jeg tviler på at noen aktører kommer til å våge å starte en utbygging som skal dekke hele landet, iallefall ikke NRK. Det samme gjelder for en nettløsning som skal dekke landet 100%, slik myndighetene krever. Fortsatt, etter nå to-tre års tiltider opphetet diskusjon, har det ikke kommet noe realistisk alternativ til DAB/DAB+ som erstatning for FM.

  3. Starscream sier:

    De landene som har riksdekkende DVB-H i 2008 er Albania, Frankrike, Nederland, Spania, Sveits, Tyskland og Østerrike. Flere av disse har nesten full dekning for DAB med flere hundre kanaler.

    Ser ut til at det blir satset på begge deler. En milliard er i prinsippet ikke dyrt for en stor mediebransje, men markedet for kommersiell radio er lite i Norge, og konkurransen er veldig lav. Nå bor det vesentlig mindre mennesker i Norge enn i de store EU-statene.

    Kanskje regjeringen burde sponse opptil 1,2-1,5 milliarder av kostnadene til DVB-H slik at vi får begge deler i Norge, samtidig som dekningen til DAB blir forbedret. Kan event. legge til 5-8% radio/-miljøskatt på nye radioer 😛

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *