UTFORDRING TIL ELEKTRONIKKBRANSJEN

Å anbefale folk å kjøpe en radio som bare har FM innebærer å selge et produkt som tar inn færre kanaler enn det naturlige alternativet som har både FM og DAB. En kombinasjon av FM og DAB gir mer innhold og er et produkt som kunden vil få glede av i mange år fremover. Bransjen har et stort ansvar i å fortelle forbrukerne hva som nå faktisk finnes av digital merverdi i DAB-nettet.

Vi har lagt bak oss et år med mye diskusjon om digitalradio. Det er vel lenge siden radio har fått så mye plass i norske medier. Kringkastingsaktørene har fått de nødvendige politiske avklaringer om veien videre og det kommer nye digitale kanaler på lufta. Alt ligger til rette for at 2007 kan bli et bra år for digitalradio. Den største utfordringen blir å sørge for at forbrukerne blir gjort kjent med de nye radiokanalene som sendes digitalt og at en ren FM-radio har klare begrensninger med hensyn til antall kanaler som en kan lytte til.

Å selge en FM-radio uten DAB, innebærer at kunden går hjem med en radio som ikke kan ta inn alle radiokanaler som kringkastes i Norge. Det er selvfølgelig uheldig for både kringkasterne som vil tilby et mangfoldig innhold, og kunden som får færre kanaler å velge mellom. Det er som å anskaffe seg en videospiller som bare kan ta VHS-kasetter lenge etter at DVD kom på markedet. Statistikken viser at det fortsatt selges flere hundre tusen rene FM-radioer i Norge. Det betyr at om lag 9 av 10 radioer som selges ikke kan motta hele det programtilbudet som er tilgjengelig.

Kulturminister Trond Giske ga i november klarsignal for den videre DAB-utbyggingen i Norge ved å utvide radiokanalenes digitale konsesjoner til 2020. Det betyr at utbyggingen fortsetter i 2007 og at i overkant 80 prosent av Norges befolkning etter hvert kan ta inn minst 15 riksdekkende radiokanaler, mot dagens fem riksdekkende kanaler på FM.
For oss i NRK er det også veldig gledelig at vi endelig får alle distriktssendingene ut på DAB i løpet av 2007. I Sverige har regjeringen bestemt at SR likevel skal fortsette med DAB-sendingene, i første omgang til 2009.

Det er ikke noen tvil om at digitaliseringen av radiodistribusjonen fortsetter med blant annet nye sendere i flere områder av landet og at det i årene fremover kommer til å bli omsatt digitalradioer for mange millioner kroner.

Kringkastingsaktørene i Norge har de siste to årene hatt et veldig godt samarbeid med deler av elektronikkbransjen. Til tross for iherdige forsøk fra interesseorganisasjonen IKT-Norge på å stoppe utviklingen og forvirre markedet, har mange importører og salgsledd satset stort på DAB og tatt radioapparater inn i butikkene. Det har ført til at det i dag er godt over 100 000 DAB-radioer rundt i de norske hjem. Vi har bidratt på messer, med opplæring og med informasjon. For det er en stor utfordring å skulle innføre et produkt som gradvis skal fases inn og som det ennå er noen år til kan brukes absolutt over hele landet. Men det hviler også et ansvar på alle som driver med salg av elektronikk om å gi riktig informasjon om utviklingen videre og gi kundene relevante og gode råd. Dersom kunden likevel foretrekker en ren FM-radio, må det forutsettes at butikken har opplyst at det er en radio som ikke kan ta inn alle radiokanaler som sendes i Norge.

Rett før jul ble det nye digitale kringkastingsnettet for DAB-digitalradio utvidet i deler av Telemark og Agderfylkene. Det betyr at det langs kyststripen fra Oslo til Kristiansand er mulig å ta inn flere kanaler fra NRK og P4 som ikke er tilgjengelig på FM. For å bruke Arendal som et eksempel; der er det i dag mulig å ta inn 6 radiokanaler via FM. Med en DAB-mottaker i huset er 15 kanaler tilgjengelig. I Sykkylven i Møre og Romsdal er det fem kanaler å velge mellom på FM. Når vi senere i år er ferdig med DAB-utbyggingen der, kan lytterne høre på 17 forskjellige radiokanaler via en DAB-digitalradio.

I NRK har vi flere digitale kanaler som ikke er tilgjengelig på FM og vi er spesielt glade for at vi nå kan tilby kanalene NRK Super (barn) og NRK Gull. Vi har åpnet opp arkivet og hentet frem det vi har digitalisert av barnestoff og andre godbiter fra NRKs historie. Av dette har vi laget to radiokanaler som det ikke er mulig å ta inn via en FM-radio. Å anbefale en ren FM-radio til kunder som bor i de områder hvor vi sender DAB, er derfor å lure kunden. Konsekvensen er at forbrukerne sitter med nye radioer som ikke kan ta inn kanaler som P4Bandit, Moox, NRK Gull og NRK Super.

Myndighetene har bestemt at innføringen av digitalradio i Norge skal være aktørstyrt. Det betyr at tempoet i overgangen fra FM til DAB styres av hvor mange DAB-radioer som selges. I England gikk salget av DAB-radioer relativt sakte de første årene. Det tok fem år å nå den første millionen, men fem måneder på å nå tre millioner. Salget har eksplodert og i fjort høst var det solgt 3,5 millioner radioer. Dixons elektronikkbutikker har sluttet å selge radioapparater med bare FM og det er startet en prosess med sikte på å etablere enda et nytt riksdekkende DAB-tilbud.

I Norge har Hi-Fi Klubben også sluttet å selge radioapparater med bare FM. Hi-Fi Klubben har satset og utviklet en egen digitalradio som har blitt en kjempehit. Resultatet er en økning i 50 prosent på salget av DAB-radioer.

Kringkasterne kommer fremover til å fortsette det gode samarbeidet vi har med bransjen for å få økt tilbudet av radioer i butikkene og informere om hva DAB-digitalradio er. Men vi kommer også til å anbefale radiolyttere som skal anskaffe ny radio om å bruke sin forbrukermakt og forvente et tilbud av kombinerte FM/DAB-mottakere til salgs i butikkene. Vi mener det er viktig å være veldig klare på at et radioapparat uten DAB ikke kan anvendes til å ta inn alle kanaler og at det er som å kjøpe en ny bil og si nei takk til ekstrautstyret som følger med. På den måten kan vi få til en overgang til digitalradio i Norge hvor det blir en naturlig utskifting av radioapparatene i årene fremover. Dette skal vi samarbeide med elektronikkbransjen om og det gleder jeg meg til.

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *