Risørfestivalen på nye veier

 

Dansere i kran i havna var nytt under Risør Kammermusikkfest. Foto: Liv Øvland.

Det er endringer på gang i den hvite sørlandsidyllen Risør. Den tradisjonsrike kammermusikkfesten, som byen har huset i 21 år, har fått delvis ny ledelse. Vips så er ikke festivalen som har blitt kåret til en av verdens beste, seg selv helt lik.  Trapeskunstnere i kran i havna var bare en av endringene. Uvant i grunn, i omgivelser som til de grader ligner seg selv fra år til år, med sine fargesterke rosebusker og trivelige småhus i smale gater.

Med Leif Ove Andsnes ute av den kunstneriske lederduoen er fiolinisten Henning Kraggerud inne,  Risør Festival Strings er byttet ut med Det Norske Kammerorkester, og orkesterets direktør, Per Erik Kise Larsen, har overtatt festivalens daglige ledelse. Ikke nok med det. Kise Larsen har også tatt på seg delansvaret for det kunstneriske innholdet.

Utekonserten på Torget skapte liv i Risørgater. Foto: Liv Øvland

Her ser vi kanskje årsaken til en av de største endringene. Festivalen var tidligere sterkt musikerstyrt, og ble en myldrende lekeplass og utprøvingsarena for de mange gjestemusikerne og det kunstneriske vertskapet, med mange spontane og store konsertopplevelser som både lyktes og mislyktes som resultat. I år er det færre gjestemusikere på høyt internasjonalt nivå, samtidig som festivalen har blitt bredere og mer strømlinjeformet med nye, publikumsoppsøkende tiltak. Samtidsmusikken er ute, mens jazz og viser har kommet inn som nye sjangre i tillegg til den klassiske.

Etter halvgått løp skjer endringene med blandet resultat. Den største problemet er når det merkes at de nye grepene går utover nivået på de musikalske prestasjonene vi blir tilbudt. Dette skjedde delvis på åpningskonserten, som ble en sprikende konsertopplevelse, hvor klassisk raskt ble avløst av jazz- og viseinnslag. Vi ble sittende og rope etter mer av det beste, som barytonen Johannes Weisser, men fikk heller mer av viser, servert på et middels nivå.

Johannes Weisser har imponert under årets festival. Foto: Liv Øvland

At nivået glipper i iveren etter å nå nytt publikum ble også tydelig onsdag kveld. Da sang igjen Weisser Mozartarier på beste vis på en stor utescene i Risør havn, men ble raskt tatt av scenen til fordel for et høyst slurvete Mozartpotpurri (!) fremført av den svenske visesangeren Mikael Samuelson. Da sank interessen for det som skjedde på scenen som en stein i havet. Slikt bør ikke skje på Risør Kammermusikkfest!

Men noen av de nye formidlingsgrepene er vellykkede. Det er en svært god idé å fylle det ofte noe glisne byrommet i Risør kveldstid med utekonserter og storscene midt på torget i Risør havn. Å også forsterke festivalens lokale forankring med lokale unge musikere i skjønn forening med de proffe på en slik sentral scene er både lurt og sympatisk. Det er på høy tid at festivalen viser mer igjen i Risørs byrom.

Og Risørkvalitet av godt gammelt merke fikk vi også tidligere på dagen, da et topplag med Leif Ove Andsnes i spissen spilte Dvoraks store Klaverkvintett i Risør Kirke, med mektig fokusert energi. Da merket man også hvor engasjert publikum blir når slike musikalske prosesser er i gang. Kammermusikk på sitt beste! Les anmeldelsen her.

Jeg frykter ikke innføringen av nye sjangre på Risør Kammermusikkfest, men det må bli som et tilskudd i randsonen, og ikke gå ut over det som er kjernen av festivalen: Klassisk kammermusikk på høyt nivå. Årsaken til at vi kommer tilbake, fra inn- og utland år etter år, er musikalske opplevelser tett på toppmusikere som gir oss noe helt usedvanlig. Vi vil fortsatt være med på deres fokuserte innsats, prøvd mot et musikalsk materiale med nok substans til  å ta oss et helt annet sted enn til et ordinært sted. Da må vi også få en aktualisering med samtidsmusikk, som i år dessverre er ute av programmet. Kammermusikk på sitt beste må fortsatt være målet for Risør kammermusikkfest. Da må nok årets ujevne kurs justeres til neste gang. I så fall kommer vi gjerne tilbake.

Publisert i Uncategorized | 1 kommentar

Kammermusikkens kjerne

Leif Ove Andsnes ledet an i en glitrende fremføring av Dvoraks klaverkvintett på Risør Kammermusikkfest. Foto:Liv Øvland

På Risør Kammermusikkfests andre dag fikk vi en påminnelse om hva kammermusikk kan være, når den spiller opp mot sitt beste. I Risør kirke var det onsdag formiddag duket for en såkalt tradisjonell klassisk kammerkonsert, med to sentrale og substansielle verk; Strykekvartett nr.2 «Intime Brev» av den tsjekkiske komponisten Leos Janacek fra 1928, samt landsmannen Dvoraks berømte Klaverkvintett i A-dur (1887).

Resultatet ble alt annet enn ordinært. Etter en litt sprikende åpningskonsert i Risør dagen før, ble alt fokus igjen samlet, både i sal og på scenen. Det skyldtes utøvernes høye nivå, prøvd opp mot et repertoar med substans nok til å uttrykke levd liv, og himmelen over der igjen.

Pianist Leif Ove Andsnes og ny kunstnerisk leder i Risør; fiolinist Henning Kraggerud. Foto: Liv Øvland.

Egentlig tok det litt tid før vi nådde det punktet, for det første stykket av Janacek bar preg av høy vanskelighetsgrad kombinert med litt for kort innøvingstid. En krevende øvelse som ga et røft og tøft, men litt for lite sødmefylt uttrykk til den aldrende Janaceks kvartett om den unge kvinnen han elsket, men som aldri kunne bli hans. Den tyske gjestefiolinisten Isabelle Faust hadde en presis og skinnende tone, men ble hard i uttrykket. Den kompliserte intonasjonen traff heller ikke kvartetten bestående av Faust, Bjøranger, Tomter og Christoph Richter helt blink på.

Men i den påfølgende Klaverkvintetten av Dvorak støtte vi på kammermusikkens mektige kraft. Hovedårsaken var at festivalens tidligere leder, Leif Ove Andsnes, var tilbake på scenen. Hans oversikt og presise anslag ledet an i flere av kvintettens mange karakterskifter. Medmusikerne Faust og Richter, samt lederduoen på festivalen, Henning Kraggerud og Lars Anders Tomter, falt flott inn i rollene sine. Dette skyldtes fokus, som er alfa og omega i kammermusikens verden.

Plutselig var det som om ørene våre ble renset og en ny verden av nyanser åpnet seg.  Tross noe ujevnheter i celloen ble spillet langt strammere, og samtidig mye rikere. 1.sats samlet en musikalsk energi som ledet slående over til den melankolske, folkemusikkinspirerte grunntonen i 2.sats. Scherzosatsens livlige ritt skapte en spenning som bar helt til siste tone.  Publikum var elleville. Dette var Risørspill på et nivå som har gitt musikkfestivalen en skyhøy internasjonal anerkjennelse.  Et nivå som gjør at vi kommer igjen, år etter år, for å oppleve musikkens kraft sammen, tett på utøvere og publikum. Et nivå festivalen bør strebe etter, også i sin videre programmering fremover.

Publisert i Uncategorized | Merket med , , , , , | 4 kommentarer

En hyllest til Stravinskij og musikalsk assosiasjonskraft

 

Igor Stravinskij. Foto: Wikimedia Commons

Jeg vil feire dagens bursdagsbarn Igor Stravinskij med et av hans verk som aldri slutter å fenge meg. I Symphonies of Wind Instruments høres mange ulike snutter med forunderlige lokkesignaler, ulike motiver og forskjellige klangfarger. Alt presentert i tilsynelatende rå klipp etterhverandre. Hvordan kan dette bli et enhetlig verk i tradisjonell forstand, hvor alt til slutt viser seg å henge sammen med alt, slik vi også krever av filmer hvor vi ikke tolererer for mange løse tråder, villspor og «dead ends»?

Se video med Symphonies of Wind Instruments av Stravinskij her.

Stravinskijs genistrek består i at han etterhvert blander disse snuttene inn i hverandre på snedig vis. Han veksler hurtigere og hurtigere mellom dem, og lar små gjenkjennelige elementer fra den enkelte bit etterhvert smitte over på hverandre. Jeg sier «smitte», fordi de ulike motivene brytes ikke ned til ett enhetlig tematisk motiv. De tar derimot farge fra hverandre, feks gjennom en instrumentklang, et intervall, en rytmebevegelse, et lyst eller mørkt register. Slike elementer er Stravinskij en mester i å presentere på en distinkt, gjenkjennelig måte fra første sekund. Når så siste akkord klinger er det som om vi hører alle snuttene på samme tid. De er lagt oppå hverandre, ikke brutt ned til et minste felles multiplum. Dette skaper en fascinerende og ny for for verkhelhet. Vår musikalske assosiasjonskraft gjør at vi  gjennom Stravinskijs smarte klangfargebruk «husker» hver snutt selv om de til slutt er lagt oppå hverandre til én akkord. En ny og rik verkform er skapt. Gratulerer med dagen til det 20.århundrets største  – og kuleste  – komponist!

Publisert i Uncategorized | Merket med , , , , | 2 kommentarer

Heftig og lekkert fra Nordland

Den lekre og heftige musikken kan du høre på en ny CD viet Rolf Wallin, Norges internasjonalt mest profilerte samtidskomponist. Bodø Sinfonietta, kjernen i Nordnorsk opera- og symfoniorkester, ledes av Christian Eggen, Norges fremste dirigentspesialist på ny musikk.

Folkemusikeren Susanne Lundeng er solist i "Imella" av Rolf Wallin. Foto: Guri Dahl.

Wallins musikk tilbyr noe nytt. Å høre på de tre verkene Imella, The Age of Wire and String og Drei Gedichte von Rainer Maria Rilke er som å tre inn i en ny og annerledes virkelighet. Alle tre verkene tilbyr en ganske kompakt og helhetlig klangverden. Men samtidig lokker musikken meg til seg. Tonespråket er åpent og suggererende. Wallins musikk har en evne til å både overraske og fenge, omtrent som et abstrakt maleri hvor du stadig oppdager vakre, symmetriske mønstre i nydelige farger.

Komponist Rolf Wallin. Foto: NRK.

På det horisontale planet fenger de små motivene og melodisnuttene som gjentas som om de var lokkesignaler, og som skaper til tider heftige og suggererende rytmer. Lytter du vertikalt, altså til samklangene, så oppdager du et  lekkert og sensuelt klangunivers. Wallins musikk låter sjelden tjukt og ugjennomtrengelig. Dette er svært grasiøs musikk. Ikke rart han har skrevet mye musikk for dansere.

Ny CD fra Rolf Wallin: Wire and string

Verket Imella (2009) skiller seg mest ut på denne platen. Her lar Wallin seg utfordre av innslag fra en annen tradisjon; nemlig toneganger fra slåttemusikken. Susanne Lundeng er en av Nordlands sterkeste folkemusikkformidlere, og her er hun solist på to forskjellige feler i en ny og ”Wallinsk” stemming som gir en karakterisktisk, heftig spellemannskvalitet. Det overraskende er hvordan det kunstmusikalske og det folkemusikalske mixes med en minimalistisk bruk av virkemidler til en enhetlig stemme. Det bærende felles elementet er den suggererende effekten i strøket, draget, i det lille gjentagende motivet. Repetisjonene kan på kort sikt virke litt anmasende, men lytter du på langs blir dette rett og slett suggererende og lekkert.

Wallins tilnærming til folkemusikken skiller seg klart fra Lasse Thoresen, som er Norges mest erfarne komponist på det feltet. Thoresens rike bruk av folkemusikkelementer i en kunstmusikalsk setting gjør at jeg til tider føler meg bombardert (i positiv betydning) av inntrykk fra hele musikkhistorien. Wallin snevrer heller inn, finner en kjerne,  som med stadig små utvidelser hekter deg på og som gir en enhetlig spenningsutvikling. Dette ligner mer på klassisk musikk i moderne tapning, noe som karakteriserer også de andre stykkene på CDen.

Bodø Sinfonietta. Foto: NRK

”The Age of Wire and String” samt”Tre dikt av Rainer Maria Rilke” med sopransolist Siri Torjesen viser utøvere som har en meget god hånd med denne musikken. Christian Eggen har en helt unik evne til å få lydbildet til å bli transparent, presist og skinnende.  Til tider kan jeg savne litt mer variasjoner i den klanglige teksturen fra både ensemble og sangsolist; dette låter ganske polert og klanglig likt over det hele.  Men dette er mer enn godt nok for å få musikken til å fly. Bodø Sinfonietta befester sin stilling som et samtidsmusikkensemble i norsk toppdivisjon. Særlig blir Kjærlighetssangen av Rilke poetisk og flott fremført, med gode, vide rom for at kjærlighetbudskapet fra begynnelsen av 1900-tallet får sette seg i Wallins unike klangunivers.

Publisert i Uncategorized | Merket med , , , , , | Skriv en kommentar

Teater på Festspillene:Uredigerte idébomber

Teater har lenge vært et viktig satsingsområde for Festspillene i Bergen.  Bare de siste fire dagene har det vært flere teaterpremierer. Skuespillet «Ordet» av Kaj Munk fikk flere gode kritikker etter premieren på Den Nationale Scene onsdag, det islandske nasjonalteatret hadde Norgespremiere torsdag med den skakke, humoristiske sagaen Gerpla, mens en av årets festspillsatsinger er forestillingen Pluss minus null av Christop Marthaler; om Grønland i en moderne tid. Selv har jeg rukket å overvære urpremierer på to norske musikkteaterforestillinger. 

Før soloppgang av Tore Vagn Lid. Foto: Presse

«Før Soloppgang» av den unge norske regissøren Tore Vagn Lid hadde premiere fredag kveld på Den Nationale Scenes sidescene. Hva skjer med et samfunn som blir nyrikt over natten? Hvilke valg og politiske muligheter har vi egentlig, når stadig større deler av våre liv forklares som arvelige biologiske og kjemiske prosesser? Dette var to store spørsmål som ble reist i forhåndspresentasjonen av stykket, som er skrevet av den tyske dramatikeren Gerhart Hauptmann (1862-1946).  

Vang Lid har lagt handlingen til Norge og Bergen i en slags kvasi-moderne tid. Her kan du se den innledende videoen laget av regissøren samt scenografen Kyrre Bjerkås. Elementer av tradisjonell norsk bondekultur ble kombinert med moderne klær og referanser, og spilte treffsikkert og vittig på hvordan bygde-Norges nøysomhet utfordres av den moderne nordmannens liv i overflod. Nordmannen er grisk, og han bryr seg heller ikke om samfunnets svake. Det beinharde positivistiske menneskesynet aktualiserer Harald Eia-seriens biologismedebatt (født sånn eller blitt sånn?) godt. Alle de ulykkelige og svake rollefigurene blir sykeliggjort; dere svake sider skyldes dårlige gener. I redsel for degenerering kan heller ikke de elskende få hverandre.  

Før Soloppgang/DNS. De to som ikke får hverandre på grunn av frykt for degenerering: Pål Rønning og Ivanna Petrova. Foto:Thor Brødreskift.

 

Her er mange lekne og oppfinnsomme regigrep. Hele teatersalen tas i bruk, og et metanivå er ofte til stede gjennom bruk av fortellerstemme og samtidig videobruk og hendvendelse til salen. Skuespillerne både synger, mimer, snakker og videofilmer seg selv. Vi får også en fin nærhet til hovedpersonene, hvor særlig de mannlige skuespillerne gjør en god jobb.  

Hovedproblemet er at vi har fått med oss det politisk kritiske budskapet lenge før stykket er ferdig. Stykket er nesten en time for langt, og går alt for mange runder over samme tema som ikke driver stykket videre til et nytt stadium. Legens inntreden på slutten er å servere det biologistiske menneskesynet inn med teskjeer; pinefullt! Det samme gjelder musikkbruken, som med kor og tre barokkmusikere på scenen er flott og virkningsfull i første halvdel av stykket. Vakker, nær og i en empatisk atmosfære står den i skarp kontrast til de hensynsløse handlingene på scenen. Men deretter repeteres det samme Bach-korpartiet så ofte at musikken fremstår som musak. Etter to og en halv time følte jeg mer mer tappet for energi enn inspirert. Det er et dårlig tegn når det gjelder kunstopplevelser. Noen burde fortelle Vagn Lid når nok er nok, for her mangler det ikke på flotte idéer og nyskapende tilnærmingsmåter.  

Like myldrende uredigert var Hordaland Teaters barneteaterstykke «Veggen». Regien var av Trond Birkedal og premieren sto i Grieghallens sidescene torsdag. Det dette musikkteateret ikke hadde av ord, ble tatt igjen med et scenografisk idébombardement (Silje Sandodden Kise). 

Fra "Veggen" av Hordaland Teater med musikk av Karoline Krüger.

 

Nettopp det kan ha vært grunnen til at de mange barna som var til stede faktisk satt musestille med store øyne gjennom hele den lille timen stykket varte. Godt gjort, all den tid handlingen var svært abstrakt og kan (muligens?) sammenfattes med hva som skjer når vegger i livene våre brytes ned: fra det å miste og finne lykken, tap og forsoning, krig og fred. Gjennom svært mange rapsodiske scener med alt fra lysende lykkeballer, krigstrompethjelmer, en ulykkelig mann, hunder og katter, fingerteaterskuespill og miniatyrteater, var rød tråd et fremmedord, og slutten om forsoning satt derfor ikke helt som den skulle.   

Men Karoline Krügers cabaretaktige musikk fungerte godt! Den ble et hardt tiltrengt sammenbindende ledd i idemyldringen som utfoldet seg visuelt. Særlig bidro musikerskuespillerne Jostein Stalheim på akkordeon og Krüger selv med en musikalsk sikker ramme rundt det ellers noe løse innholdet. Hordaland Teater skal ha ros for å tørre å gi barna en vakker og estetisk fargerik, om enn noe uredigert teater opplevelse.

Publisert i Uncategorized | Skriv en kommentar

Festspillene trenger ikke bli mer folkelige nå.

-Festspillene er totalt unyttige – men det unyttige er også verdifullt. Det var professor Gunnar Danbolts budskap i sin festspilltale under den høytidelige åpningsseremonien på Torgallmenningen i Bergen i formiddag.  Mottoet for Festspillene i Bergen i år er «tradisjon og fornyelse«, og poenget var at for at fornyelse skal kunne skje, må man leke med tradisjonen.  Og lek er på mange måter unyttig, men på samme tid svært nyttig for at nye og ukjente ting skal oppstå.

Åpningsseremonien ble en våt og kald fornøyelse. Foto: FiB.

Selv om himmelen åpnet seg akkurat da, og regnet øste ned over både kongepar og publikum , så ble talen et løft under en seremoni som først og fremst bar preg av det trauste og tradisjonelle. Hverken ordfører Gunnar Bakke eller kulturminister Anniken Huitfeldts ord om Bergens lange kunstnertradisjoner var egnet til å utvide forståelsen av Festspillenes posisjon og motto. Det ligger ikke noe nytt i å slå fast at Festspillene forener nytt og gammelt. Eller at kunstopplevelser er viktig for mennesker.

Musikkinnslagene var også først og fremst preget av det seremonielle, med kongesang, barneopptreden og Nystemten. Det var synd at Truls Mørk meldte avbud, for svisken Vocalise av Rachmaninoff blir ikke det samme uten hans klangdimensjoner. Frode Kvinge Flatland og Jørgen Træens  Griegkommentar «Elektrisk Anitra for Griegmaskin» ble mer reproduserende av Grieg enn lekende. Men jeg koste meg  da tradisjonssangeren Unni Løvlid og kontrabassist Håkon Thelin delvis improviserte frem en stille og mektig folketone fra Sogn; «Jeg har så lun en hytte». Da var det som de sju fjellene rundt oss lyttet, fortid ble til nåtid og det ble helt tyst blant de mange hundre fremmøtte.

Årets Festpillprogram lever for så vidt opp til sitt eget motto. Det er imponerende fyldig, og satsingsområdene under den nordiske fanen fremstår i år som tydeligere enn på lenge: I to uker blir det nok å velge i av topputøvere innen musikkteater, over 20 konserter viet en klassisk Ole Bull-serie, norske mesterverker og unge talenter. Bergensere som har klagd over sære «elite»-Festspill under Per Boye Hansens ledelse har i år ingenting å klage på, her er det nok av folkelige arrangementer.

Men jeg tror ikke Festspillene bør gå bredere ut enn dette. Da mister festivalen sin brodd, som den er helt avhengig av. Festspillene må aldri bli trauste! Skal vi komme til Bergen må vi også få ambisiøse og risikable produksjoner med fallhøyde. En festival må gjøre stunt som Festspillene gjorde i 2009, med sin mildt sagt utradisjonelle Vildanden-produksjon. Årets egenproduksjoner, som Ørets musikk-serien, operaåpningen av Stravinskij og teater med Grønlandstematikk er spennende, men ikke nok til at jeg vil kalle årets festivalprogram utpreget nyskapende med fallhøyde. Men spennende nok til at jeg gleder meg til å være her i flere dager og ta inn hva byen og festivalen kan by på – også i år.

Publisert i Uncategorized | Skriv en kommentar

«Noe av det beste jeg har hørt»

Ja, det ble min overskrift etter å ha hørt Janine Jansen spille Sjostakovitsj’ 2.fiolinkonsert med Oslofilharmonien dirigert av Eivind Gullberg Jensen torsdag kveld! Hele anmeldelsen kan du lese her. Det var en fantastisk opplevelse som virkelig ga meg et stort kick. Men er Aftenpostens anmelder Erlend Hovland enig med meg? Sjekk Aftenposten i morgen. I mellomtiden kan du høre hele konserten med Janine Jansen selv. Skru på NRK P2 i kveld kl 19.00.

Publisert i Uncategorized | Skriv en kommentar

Klangdronning til Oslo

Torsdag og fredag denne uken er det duket for en begivenhet: Den nederlandske stjernefiolinisten Janine Jansen spiller i Oslo Konserthus, som solist med Oslo Filharmoniske Orkester. Som dette videoklippet med Mozarts fiolinkonsert nr. 5 viser, har hun en fantastisk klang i instrumentet sitt. Tonen er klar og presis, men samtidig lidenskapelig og varm. En flott kombinasjon, og her brukt med nydelig musikalsk innlevelse. Mozarts musikalske setninger henger perfekt sammen som om de var argumenter i en lang samtale.

Som tidligere sagt på bloggen, er jeg glad i utøvere med personlige fortolkninger. De må overbevise meg om at de har noe på hjertet! Janine er en slik musiker. Etter ti år i rampelyset har 33-åringen overlevd bransjens trøkk og krav og fremstår nå mer sikker og personlig enn noensinne.

Janine Jansen. Foto: presse

Men personlighet er ikke nok; innen klassisk musikk er stilfølelse viktig, samt evnen til å forme et verk som en helhetlig fortelling. I dette Mozart-klippet viser Janine at hun mestrer den krevende Mozart-stilen til fingerspissene; frasene spilles som setninger med spørsmål og svar – dette er stor musikalitet som snakker direkte til lytteren.

I Oslo skal Janine spille noe ganske annet og mørkere enn denne Mozartkonserten, nemlig Fiolinkonsert nr. 2 av den sovjetiske komponisten Dmitrij Sjostakovitsj. Her har du et videoklipp med konsertens 2.sats, spilt av en av de største sovjetisk/russiske fiolinistene gjennom tidene, nemlig David Oistrach. Tonen hans er ekstremt stor og syngende. Her former han landsmannens konsert til en intens og klagende sang. Mørkt, men samtidig vakkert. Forutsetningene er på plass; både konsert nr.1 og 2 ble skrevet til Oistrach, og den første ble en av komponistens aller største suksesser.

Dmitrij Sjostakovitsj. Foto: Wikipedia

Det skal bli spennende å høre hvordan Janine Jansen griper dette an i Oslo Konserthus. Konsert nr.2 er ikke så kjent som den første. Det gir henne større frihet til å forme musikken etter sitt eget hode. Mitt stalltips er at dette kan bli en sjeldent god fremførelse. Janine har noe av det trøkket og lidenskapen som skal til for å gi Sjostakovitsj’ mørke og lange spinnende melodier mening og retning. Kjøp billett til konserten eller lytt til konserten i NRK P2 fredag 6.mai kl. 19. Om jeg fremdeles er enig med mitt eget tips etter konserten, kan du sjekke ut i Kulturnytt i NRK P2 fredag morgen fra kl 08.05. Les også på www.nrk.no og følg med på bloggen min.

Publisert i Uncategorized | Skriv en kommentar

Musikk og monarki – refleksjoner rundt et kongelig bryllup

Kate og William kysser etter bryllupet

Så var nok et kongelig bryllup overstått. Foruten de to vakre unge som fikk hverandre,  fikk vi nok en påminnelse om hvor svært det er med monarki i Storbritannia. Det er ved kongelige bryllup at monarkiets posisjon blir på sitt mest synlige. Det lover bra for arverekken, tradisjonen fortsetter, dette må feires. Og britene har verdensrekord i å gjøre det med mye seremoniell pomp og prakt. At Kate valgte å kjøre bil og ikke forgylt vogn til kirken og puttet noen naturlige trær inn i Westminster Abbey, endret ikke det pompøse uttrykket. Norske kongelige bryllup er pinglete i forhold.

Fra et estetisk ståsted pynter det britiske monarkiet seg med tradisjonell og gammeldags skrud. Og bryllupet til Kate og William endret ikke på det. Britisk popmusikk, som har vært nyskapende og har innflytelse over hele verden, var fraværende under vielsen. Istedet valgte de unge stort sett klassisk-inspirert tradisjonell britisk musikk. Det var vakker korsang, storslagne fanfarer og salmearrangementer som fikk hjerter til å svulme og lokket tårene frem i øyekroken. Vielsens spesialkomponerte bryllupshymne av den britiske komponisten John Rutter pekte også bakover i tid, og synliggjorde de britiske kongelige maktbåndene tilbake til de mektige Tudorene på 1400-tallet, det britiske monarkiets mektige samling på 1600-tallet, og imperitiden på 1800-tallet, med Victoria som tidenes lengstregjerende dronning og sannsynligvis den mektigste kvinnen verden har sett. Da blir det liksom ikke så greit å bryte med den innarbeidede kongelige estetikken for William og Kate med moderne og sprelske takter. Det britiske monarkiet er fremdeles verdens mektigste.

REUTERS/Dylan Martinez
REUTERS/Dylan Martinez

Kongemoten påvirker store deler av Storbritannias estetiske uttrykk, fra den helt særegne hattemoten og slottslignende boligarkitektur, til en sær hang for tiaraer, kjedelige drakter og usedvanlig glorete selskapskjoler. Heller ikke den britiske punken hadde vel eksistert om det ikke hadde vært kongehuset å opponere mot. Men min påstand er at monarkiet har hatt sterk påvirkning også på den britiske klassiske musikken opp gjennom historien. Musikken vi hørte under vielsen bar preg av det som har gjort britisk klassisk musikk til noe helt for for seg selv.

Hatter var påkrevet under vielsen. Foto: NRK

Hatter var påkrevet under vielsen. Foto: NRK

La oss sammenligne dem med andre europeiske stormakter, feks under gullalderen, den senromantiske epoken på slutten av 1800-tallet. Da hadde tyskerne lenge drevet med sine grensesprengende Wagneroperaer. I Østerrike holdt pioneren Arnold Schønberg på med atonale eksperimenter som forandret musikkhistorien. Frankrike leverte klanglig sofistikert impresjonisme via Debussy og andre.

Hva var det mest kjente britene kom opp med i denne epoken? Jo, «Pomp and Circumstance», skrevet i 1901 av britiske Edward Elgar. Og ja, den BLE spilt under vielsen som en av utgangsmarsjene. Elgar er britenes mest kjente romantiske komponist, og de elsker å holde ham frem, for han er egentlig den første store komponisten deres etter 200 år med musikalsk tørke. De har ingen internasjonale store navn etter 1600-tallskomponisten Henry Purcell. Ikke rart Elgar var representert med hele 3 verk under vielsen. Ikke all hans musikk låter like pompøst, men for meg er «Pomp and circumstance» kroneksempelet på britisk musikk under monarkiets innflytelse. Stykket ble skrevet under imperietiden, initiert av kong Edvard den sjuende, og tilsatt en imperiepatriotisk tekst under kongekroningen i 1902. Mens andre land drev på med sine nyskapende musikkeksperimenter, ville altså Storbritannia, kongen og imperiet heller ha dette. Kanskje fordi dette er musikk som uttrykker behovene til et mektig monarki og regime, som behovet « . . . for å betrakte fuktige øyne som bedre enn tørre øyne, hånden over hjertet som bedre enn hånden i lommen, troen som bedre enn skepsisen, lidenskapen som bedre enn roen, og bekjennelsen som bedre enn kunnskapen», for å bruke forfatteren Milan Kunderas ord i essaysamlingen «Forrådte testamenter».

Kong Edward VII av Storbritannia. Foto: Samuel Luke Fildes, via Wikimedia Commons

Kong Edward VII av Storbritannia. Foto: Samuel Luke Fildes, via Wikimedia Commons

At britene har store hull i musikkhistorien sin sammenlignet med andre land er heller ikke så rart, all den tid dronning Victoria som regel gikk til utenlandske komponister når hun skulle få skrevet til seg noe virkelig fin klassisk musikk.

Men når det først skal lyde pompøst og feiende, er det britene som virkelig kan det. Ta for eksempel dette med trompeter og fanfarer. Det var det mye av under vielsen, og ikke bare fordi prins William er militært ansatt pilot og flyvåpenets blåsere spilte. Men selve koblingen mellom lyden av trompeter og monarki er det britene som står bak. Det skjedde gjennom en av kongehusets mest kjente komponister gjennom historien, nemlig Georg Friedrich Händel. At Händel egentlig var tysk er noe britene ofte ikke snakker så høyt om. Mange tar ham med på den korte listen av store britiske klassiske komponister allikevel. Händel så og si oppfant den britiske kongelige musikkstilen og mestret den med glans: De trompetfylte berømte verkene «Watermusic» og «Music for the Royal Fireworks» ble skrevet til de kongeliges turer på Themsen og til kongens fyrverkerifester. Händel skrev også trompetspekket musikk til de kongeliges bursdagsselskaper og til kroningen av Kong Georg den andre.

Georg Friederich Händel skrev musikk til monarkene. Foto:www.npj.com

Georg Friederich Händel skrev musikk til monarkene. Foto:www.npj.com

Men Storbritannias musikkhistorie har altså store hull. Mange synes britisk klassisk musikk er traust, inkludert 1900-tallets store navn Ralph Vaughan-Williams. Men så kommer det i manges øyne mer spennende musikk, med den svakt moderne musikken til Benjamin Britten. Moderniteten har kommet. Og i 1969 skjedde det en liten revolusjon.

«Åtte sanger for en gal konge», kom i kongelig sammenheng som en liten katastrofe, eller et friskt pustom du vil, inn i britisk musikkliv. Sangene er skrevet av den britiske komponisten Peter Maxwell Davies. Her iscenesetter han på en humoristisk og ganske eksperimentell måte britenes konge Georg den tredje, som regjerte på siste halvdel av 1700-tallet og som historien forteller var virkelig helsprø. Det er et nøkkelverk i moderne britisk musikkhistorie, og heller ikke dette hadde vært skrevet om det ikke hadde vært for det britiske monarkiet. Men kunne dette bety en ny giv for britisk musikk også i internasjonal sammenheng, løsrevet fra royale tunge tradisjoner?

Vel. I dag heter denne komponisten SIR Peter Maxwell Davies. Tittelen hans er hoffkomponist, plukket ut av dronning Elizabeth. Fra å være et radikalt skrik MOT det britiske monarkiet, har Maxwell Davies gradvis føyet seg ganske pent inn under folden og skriver nå melodiøs, lett moderne musikk, ofte med et bruksmusikkpreg som er både fornøyelig og seremoniell.

Hans orgelverk «Veni Creator Spiritus» fra 2004 ble fremført før vielsen i kirken i går. Det låt et kongelig bryllup og et britisk monarki verdig. Hverken mer eller mindre. For meg er det trompeter og «Pomp and circumstance» som fremdeles ringer i ørene mine etter vielsen, og som fremdeles er representativ for at britisk monarki og britisk musikk henger tett sammen.

Foto: BBC

Foto: BBC

Publisert i Ukategorisert | 18 kommentarer

Leif Ove Andsnes har en tvillingsjel

Leif Ove Andsnes er ute med ny CD, denne gang sammen med en av de musikerne han har samarbeidet tettest med opp gjennom karrieren; den tyske fiolinisten Christian Tetzlaff. Sammen med Tetzlaffs søster, cellisten Tanja, har de spilt inn Robert Schumanns samlede verk for klavertrio.  Dette  er musikere som får til noe helt spesielt sammen. De treffer hverandre, både åndelig og musikalsk. Også tidligere har jeg hørt at det blir krutt når fiolinisten Tetzlaff og Andsnes spiller sammen. Selv om de ofte egentlig spiller nokså lavmælt. Så hva er det Andnses og Tetzlaff har sammen som gjør samspillet deres så spesielt?

Leif Ove Andsnes er ute med ny CD. Foto: Sheila Rock/EMI

Leif Ove Andsnes er ute med ny CD. Foto: Sheila Rock/EMI

Schumann spiller de ganske fritt for romantisk patos. Flere av melodiene høres nesten barneaktig enkle og naive ut. Det gir musikken en vâr skjørhet, som kler Schumanns flagrende og omskiftelige sinnelag, og jeg merker at jeg blir rørt. På sitt beste minner dette meg om Schumanns langt tidligere Kinderszenen; enkle klaverstykker som tegner såre og søte minner fra barndommen.

Men det er ikke hele forklaringen. For hele tiden ligger det noe lavmælt intenst over disse fremføringene. Jeg tror det er fordi Andsnes og Tetzlaff har et felles fokus på rytmikkens kraft. De kan være uhyggelig presise når de spiller, slagene treffer i hjertet som skarpe kniver.  Hos dem blir det derfor mindre romantisk svulmende patos som eser ut og går på akkord med musikkens fremdrift. I Schumanntrioene skaper det en spenning som andre utøvere kan miste av syne. Og det er et klokt valg, all den tid Schumann i sin tiltakende galskap de siste årene skrev musikk på søkende og i beste fall alternative veier.

Christian Tetzlaff Foto: alexandra-vosding.de

Christian Tetzlaff Foto: alexandra-vosding.de

Lytt for eksempel på 2.satsen i Schumanns 1.trio. Den er tilsynelatende lys og ganske tradisjonell. Men hør hvordan de jager gjennom satsen, i et en rytmisk fremoverlent driv som hugger tak. Ved fraseslutt lader Andsnes med skarpt og skyter ut siste tone i sitt akkompagnement, og Tetzlaffene følger opp. Jeg får hjerteklapp, og liker det.

Galskapen lurer da også rundt mange svinger her. Det er rare vendinger og rytmer som ikke alltid er logiske innenfor en såpass fast klassisk ramme. Flest eksempler på det finnes i den 3.trioen. Men også valserytmen i den 2.trioens 3.sats «In mässiger Bewegung» kan oppfattes som om den kommer fra en annen verden. Her spiller rytmefølelsen til Andsnes og Tetzlaff’ene igjen en avgjørende rolle. De spiller den såre, forskjøvede rytmen med et trykk og snert som om den var en svart tango. Når melodien oppå dette formidles med så skjøre strøk, så er det som vi formelig ser og hører hvordan de mentale trådene såvidt henger sammen, like skjøre som sinnet til Schumann må ha vært på denne tiden. 

CD-cover Schumann: Samlede verk for klaver trio (EMI)

CD-cover Schumann: Samlede verk for klaver trio (EMI)

Ekstra fascinerende blir det derfor å høre dem spille Schumanns  6 etyder i kanon form. Her hersker streng struktur i en solid, Bachinspirert stil. Vi vet at det var Schumanns kone, Clara, som lærte ham Bachs polyfone komposisjonsteknikker, og det var denne teknikken den stadig sykere Robert klamret seg til jo nærmere slutten, selvmordsforsøket og asylet han kom. Her er det som om skuldrene faller på plass for en stakket stund. Musikerne spiller den første kanon-satsen med en frisk fremdrift, med fokus på lyset. Livsgleden hos Schumann er tilbake! Men rytmikken blir igjen et uttrykksfullt virkemiddel. De greier å få marsjen i den nest siste sats til å høres aller mest ut som en sårbar tinnsoldat-marsj satt i scene av et barn. Det er så skjørt, så skjørt. Som livet selv. Gjenspeilet i en ny CDinnspilling som nok kommer til å bli med i min bagasje i påskeferien.

Publisert i Ukategorisert | Merket med , , , , , , | Skriv en kommentar