NB! blogg.nrk.no er nedlagt. Dette er en arkivert kopi HVILKE VERDIER BEVEGER MENNESKER I MORGEN? | Fagdagen 2013

HVILKE VERDIER BEVEGER MENNESKER I MORGEN?

Verdiene i Vestens samfunn er i rask forandring.  Kan mediene følge?  Etter tiår hvor vi har vennet oss til å leve med ekspansjon og vekst, møter vestlige samfunn nå grenser på alle fronter.  Det gjelder natur, økonomi og livskvalitet.  Ifølge det tyske markedsforskningsinstituttet GIM står vi midt i en radikal forvandling av livstiler, holdninger og verdier.  For å kunne lykkes i årene som kommer vil varemerker og media trenge en grunnleggende forståelse av hvordan de kulturelle verdiene forandrer seg.  Bare med kunnskap om de sentrale kulturelle og samfunnsmessige utfordringene som vil påvirke medielandskapet i det neste tiåret vil kringkastere og mediehus være i stand til å være på bølgelengde med sitt publikum.

Dr. Christian Wenger har sammen med sin kollega Kerstin Ullrich skrevet boka „Vision 2017.  Was Menschen Morgen bewegt“ (München 2008).  Det er den foreløpige sluttrapporten for tre omfattende Delphistudier i utviklingen av samtidas verdier – i 1991, 2001 og 2008.

Han er Senior Research Manager ved GIM Institute for Innovative Market Research i Heidelberg i Tyskland.  Hans spesialfelter er framtidsforskning, medieforskning, innovasjonsledelse og livsstilssegmentering.  Han er Dr.philos. i sosiologi og har fagbakgrunn i empirisk samfunnsforskning, økonomisk psykologi og økonomisk sosiologi.

n  Born 1971

n  Dipl.Oec. in „Empirical Social Research“, „Economic Psychology“ and „Economic Sociology“ (University of Augsburg, Germany)

n  Research Assistant  at University of Augsburg; Foci: Qualitative and Quantitative Methods of Social Research, Youth Sociology, Media Sociology, Lifestyles and Social Structures.

n  Dr. phil. in Sociology, University of Augsburg, Germany

n  Since 2004 Research Manager at Trend Research Institute GIM argo, Heidelberg, Germany

n  Since 2007 Senior Research Manager at GIM Institute for Innovative Market Research, Heidelberg, Germany

n  Foci: Future Research, Media Research, Innovation Management, Lifestyle Segmentation

n  c.wenger@g-i-m.com; 06221-832882

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.