NB! blogg.nrk.no er nedlagt. Dette er en arkivert kopi Mot til å prøve og feile med publikum | Fagdagen 2013

Mot til å prøve og feile med publikum

Celeste Wesson, programledercoach og radioprodusent, Los Angeles, USA

Celeste Wesson er en av USAs fremste programledercoacher for radio.  På Fagdagen vil hun coache modige programledere foran publikum i en plenums-sesjon – og i tillegg kjøre en ekslusiv Master Class for 12 deltakere i program-ledelse og reportasje.

Påmelding til hennes og Ira Glass’s Master Class skjer parallellt tirsdag 24.5 fra klokka 1000: De tilsammen 24 plassene går til de første 24 som sender mail til fagdag@nrk.no etter klokka 1000 – og oppgir om påmeldingen gjelder Celeste Wesson, Ira Glass eller begge og hvilken Master Class man ønsker om man kommer inn tidlig nok til å kunne velge.

Celeste Wesson imponerte NRKs Berit Hedemann i høst.

Berit Hedemann opplevde Celeste Wesson coache programledere foran publikum på den store dokumentarfestivalen “Third Coast International Audio Festival” i Chicago i november.  – Hun veiledet dem i å fortelle sine historier godt i studio.  Jeg var imponert over rådene, men særlig over hennes og deltakernes mot til å prøve og feile så mye “på direkten” overfor en stor forsamling. 

Hva kan du lære av Celeste Wesson?  Hør hva hun selv sier:

Tenk deg at du er kommet til deadline.  Du har laget din reportasje.  Du har intervjuet.  Du har redigert dine innslag og skrevet ditt manus.  Nå er øyeblikket kommet hvor du skal fortelle din historie.  Det er lett å overse når du kommer løpende inn i studio, hvor avgjørende stem-men og innstillingen din er for hva som tilslutt kommer ut på lufta.  Noen av oss faller inn i en rutine når rødlyset kommer på.  Noen av oss liker ikke å lytte til oss selv på radio.  Og vi får ikke alltid så mye feedback fra våre kolleger på hvordan vi gjør det.

Opplegget for hennes Master Class skisserer hun slik:

Hun vil engasjere deltakerne i å coache hverandres måte å fortelle sine radiohistorier.  Hun ønsker at deltakerne kommer forberedt for å gjøre det de vanligvis gjør på lufta.  At de tar med seg et relativt kort utdrag av en sak eller historie, slik at det blir tid til å arbeide med så mange deltakere som mulig.  I løpet av sesjonen vil hun i dialog med deltakerne prøve ut ulike teknikker for skriving og framføring – hele tiden med fokur på hvordan vi best kan etablere kontakt med lytterne.

Celeste Wesson er til daglig produsent for programmet “Marketplace”.  Det er et daglig nyhetsmagasin om økonomi og næringsliv som produseres I Los Angeles og sendes ut på mer enn 300 public radiostasjoner over hele USA.  Redaksjonen har gjort det til sin oppgave å gjøre kompliserte saker om økonomi forståelige, menneskelige og underholdende.  Du kan lytte til hvordan det klinger på http://marketplace.org.

Hun har bred radioerfaring.  Hun startet i radio som DJ for et musikkprogram for kvinner ved en lokalradiostasjon i North Carolina.  Hun ble så nyhetsdirektør der og senere ved en lokalradiostasjon I New York.  Ved National Public Radio (NPR) har hun arbeidet som redaktør, som produsent for det kjente programmet “Weekend All Things Considered” og som reporter i NPRs Los Angeles kontor har hun dekket alt fra jordskjelv og immigrasjon til politick og popkultur.  Som uavhengig produsent har hun levert til en rekke programmer, redigert reiseprogrammet “The Savvy Traveler” og produsert og vært programleder for programmet “The United States of Los Angeles”, et program om LA’s fargerike og etnisk mangfoldige miljøer.

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.