Stor asteroide farer forbi i natt

Til natten farer en 400 meter stor asteroide forbi Jorden med nesten 50 000 km/t. Dette er første gang vi på forhånd har visst om at en så stor asteroide skal passere så nær og vi får en unik mulighet til å undersøke et veldig interessant objekt.

Nytt bilde: Radarbilde av 2005 YU55 tatt 07.11 kl. 20.45 norsk tid mens asteroiden var 3,6 måneavstander, 1,38 millioner kilometer, fra Jorden. Asteroiden er ganske rund, men vi ser minst ett stort krater (oppe til venstre) og en stor åsrygg (oppe til høyre). Foto: NASA/JPL-Caltech

For hvert minutt som går kommer nå asteroiden 2005 YU55 nærmere oss. Kl. 00.28 natt til onsdag, norsk tid, vil avstanden være 324 600 kilometer, 25 ganger Jordens diameter og 85 % av avstanden til Månen. Det vil være første gang siden 1976 at en så stor asteroide har kommet så nær Jorden og det vil, så vidt vi vet i dag, ikke gjenta seg før i 2028 og 2029. Men ingen observerte hendelsen i 1976. I dag står enorme mengder  store og avanserte teleskoper klare for å fravriste objektet sine hemmeligheter. I tillegg vil flere store radarer bli benyttet for å kartlegge asteroiden og vi venter bilder der detaljer ned til 4 meter kan studeres. Se siste bilder og nytt fra i natt på www.astroevents.no og her.

2005 YU55 er svært mørk, faktisk mørkere enn kull. Årsaken er at den er karbonholdig og inneholder stoffer som har vært viktige for Jordens utvikling og ikke minst livet på planeten. Det gjør 2005 YU55 spesielt interessant. I stedet for å bruke milliarder av kroner og mange år på å sende avanserte romsonder ut til asteroiden, kommer den altså på en unikt besøk til oss!

Fra bakken vil det være mulig å se asteroiden med en stjernekikkert og da ser den ut som en liten, lysende prikk som sklir mellom stjernene på nattehimmelen – omtrent slik vi ser en satellitt med øynene. Fra Norge er asteroiden så lavt på himmelen til natten at den neppe er mulig å se, men fra det mørkner onsdag kveld står objektet flott plassert for oss.

Dersom været tillater det vil Universitetet i Oslo organisere en webcast onsdag kveld. Les mer om asteroiden og den unike nærpasseringen her. Etter hvert som bilder tatt med de store observatoriene og radarene kommer vil disse, kommentarer og oppdagelser bli lagt ut på www.astroevents.no. Følg med der i natt og onsdag for oppdateringer om denne unike begivenheten!

En asteroide på vei mot Jorden.  Illustrasjon: NASA

En asteroide på vei mot Jorden. Illustrasjon: NASA

Enorme energimengder

De ekstreme hastighetene i rommet gjør at enorme energimengder blir frigjort ved kollisjoner. Et objekt som 2005 YU55 ville ved nedslag på Jorden forårsaket en eksplosjon svarende til 150 000 Hiroshimabomber og ødelagt et område større enn Østlandet. Et område på størrelse med Europa ville blitt berørt av trykkbølger, utkastede steiner, røykskyer osv.

Antagelig ble også dinosaurene utryddet av en asteroide som var 10-15 kilometer stor for 65 millioner år siden. På grunn av konsekvensene ved et nedslag har man derfor i en god del år hatt store søkeprogrammer for å lete etter potensielt farlige asteroider. I dag kjenner vi 1256 asteroider som en eller annen gang i fremtiden kan komme relativt nær Jorden.

Det var et slikt leteprogram, Spacewatch Program, som i 2005 oppdaget asteroiden som har betegnelsen 2005 YU55 og som til natten altså viser seg frem for oss jordboere. Det blir minst 200 år til neste gang denne asteroiden kommer så nær oss.

Les mer om farlige asteroider og hvordan vi beskytter oss her.

Skrekkscenariet: En stor asteroide i ferd med å treffe Jorden. Illustrasjon: NASA

Dette innlegget ble publisert i asteroider, himmelfenomen. Bokmerk permalenken.

11 kommentarer til Stor asteroide farer forbi i natt

1. Thomas Lanes Nord sier:

Vil det være mulighet for å se den uten en stjernekikkert?

• Marcelino sier:

Hei RogerEr vi ne5 inne i en tredje bf8lge med katamtrofefilser, eller har den siste perioden vart siden ’96? Jeg tenker da pe5 filmer som for eksempel The Day after tomorrow , I am Legend og superdystre The Road .Hva mener du er den stf8rste forskjellen pe5 dagens katamtrofefilser versus katastrofefilmene fra 70-tallet? Sett bortsett fra teknisk utvikling.Hilsen Kristin

2. Odd-A. Brovold sier:

Hei !

Jeg bor i Vadsø – hvor på himmelen skal jeg se etter 2005 yu55 i morgen kveld?
    Får inntrykk av at den står veldig lavt på himmelen iflg Cart De Ciel.

Blir VELDIG glad for svar.

3. Hans R. Gundersen sier:

Dette er fin informasjon.

4. HK sier:

Hvor stor trussel var egentlig 2005 YU55?

La oss anta at vi ikke hadde kjent asteroidens bane så nøyaktig som vi gjorde, men bare visste at den kom til å passere et eller annet sted innenfor en radius på 324.000 km fra jordas sentrum. La oss videre anta at den hadde hatt like stor sannsynlighet for å passere hvor som helst innenfor denne avstanden. Hvor stor ville da faren for en fulltreffer være?

Selv om jorda og rommet rundt den er tredimensjonalt, kan den betraktes som en todimensjonal blink sett fra en innkommende asteroides synsvinkel. Ytterkanten av blinken har en radius på 324.000 km mens innertieren er selve jorda med en radius på 6371 km.
    Sjansen for treff skulle da bli lik arealet av innertieren i forhold til arealet av hele blinken:
    (6371 / 324.000)^2 = 0,000387 eller omtrent 1 til 2600.

Hvis en tilsvarende passering skjer ca hvert 10. eller 20. år, skulle det i gjennomsnitt bli ett sammenstøt av denne størrelsen med 30-50.000 års mellomrom eller der omkring.

Og konsekvensene?

Hvis den asteroiden som tok knekken på dinosaurene for 65 millioner år siden hadde en diameter på 10-15 km og tilnærmet samme hastighet og egenvekt som 2005 YU55, skulle bevegelsesenergien til ”the dinosaur killer” bli omtrent 15.000 til 50.000 ganger større enn 2005 YU55. Nedslag av samme størrelse som 2005 YU55 (tilnærmet 20.000 megatonn?) har da antagelig skjedd flere tusen ganger etter at dinosaurene og mesozoikum sa takk for seg for 65 millioner år siden.

Mindre nedslag skjer selvfølgelig langt oftere. Tunguska-eksplosjonen i Sibir i 1908 var omtrent 1000 ganger kraftigere (10-15 megatonn) enn Hiroshima-bomben, men skjedde i et så øde område at antall dødsofre var tilnærmet lik null, selv om et skogsområde på størrelse med Vestfold ble jevnet med jorda.

Og konklusjonen?

Nedslag av asteroider og kometer er så absolutt interessante rent naturhistorisk og astronomisk, men når det gjelder trusler mot menneskeheten fins det atskillig mer jordnære farer (bokstavelig talt) der sannsynligheten er mange, mange ganger større!

• Aura sier:

Heisann,Jeg tror ikke vi kan kalle det en bf8lge; filmene de siste e5rene komemr for spredt. Siden jeg leverte min oppgave for snart 8 e5r siden er det kommet filmer i en litt ujevnlig strf8m med gjerne e8n katastrofefilm pr. e5r. The Core i 2003, The Day after Tomorrow i 2004, Spielbergs War of the Worlds remake i 2005 og remaken av Poseidon i 2006. Om vi har hatt en tredje bf8lge me5 denne, etter mitt syn, ha ne5dd toppen i 2007 med de gode og katastrofefilm- aktige filmene The Mist og Sunshine, i tillegg til den mer slurvete I am Legend. 28 Weeks later kom samme e5r, og denne er heller ikke fri for katastrofe- tematikken.At det er en strf8m av store dommedagsfilmer/ post-apokalyptiske filmer pe5 kino for f8yeblikket, med bl.a. 2012, The Road og The Book of Eli, kan jo ve6re starten pe5 enda mer film av den sorten.Tror vi kan si at filmene i dag er mindre preget av se5peopera og mer orientert mot rene actionsekvenser. Mindre pusterom og mindre dialog. Og noe fe6rre stjerner. Roland Emmerich er forresten ganske god pe5 den gamle konvensjonene med at tidligere ektefeller finner tilbake til hverandre.

• Salez sier:

Joda, dette kan ge5 begge veier og det har vist seg at i praksis sleilpr det knapt noen rolle om Jupiter finnes eller ikke. MEN: Asteroidene er himmellegemer som aldri klarte e5 samle seg til et stf8rre objekt (en planet) fordi tyngdekreftene fra Jupiter forstyrret. Se5 uten Jue5iter vill vi neppe hatt farlige asteroider i det hele tatt, ihvertfall mange fe6rre. Kometer kommer fra de ytre delene av Solsystemet, se5 de ville vi uansett hatt besf8k av fra tid til annen.

5. kristian sier:

hei i vinterferien så jeg et stjerne skudd på himmelen var det en komet?
    er det vanelig eler sjeldent.

• Nassima sier:

Hadde denne artikkelen ve6rt sekvret i DB ville den skremt livskiten ut av oss. Nrk derimot understreker 5 ganger at meteoren ikke vil treffe jorden:) Det er vel bare Nrk og Aftenposten igjen ne5r det gjelder serif8se nettaviser:(

6. Prashanth sier:

Hei Knut Jf8rgenI mange popule6rvitenskaplige programmer og arikeltr blir det framstilt slik at vi kan takke Jupiter for at vi ikke har flere asteroidetreff her pe5 Jorden, fordi Jupiter med sin enorme masse trekker dem til seg i stedet. I romanen Maya sammenligner Jostein Gaarder ogse5 Jupiter pe5 en morsom me5te med myggmannen som skulle sove i hytten til hf8vdingen for e5 trekke til seg mygg slik at hf8vdingen ble forske5net. Men kan ikke dette virke begge veier? Jorden kan jo like godt havne i skuddlinjen ne5r en asteroide fe5r banen sin pe5virket av Jupiter. Mvh Thor