Is på asteroide endrer forståelsen av Solsystemets

To forskergrupper har studert en av de større asteroidene mellom Mars og Jupiter og gjort en oppdagelse som snur opp ned på vår forståelse av Solsystemets barndom. Blant smålegemene i Solsystemet har man regnet med at kometene har levert oss vann og mange av livets byggesteiner, mens asteroidene har vært tørre og steinete. Funnet av vann-is på asteroiden Themis kullkaster den oppfattelsen.

449367main_spitzer-20061010-full

I asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter befinner det seg et par millioner asteroider som er større enn en kilometer i utstrekning. En av de 30 asteroidene som er større enn 200 kilometer (Ceres er størst med diameter ca. 950 kilometer) er den 206 kilometer store Themis. Jupiters tyngdekrefter hindret asteroidene i å samle seg til en planet i Solsystemets barndom. Siden har de stort sett gått i hver sine baner, men av og til forstyrres enkelte og blir sendt inn på kollisjonskurs med planeter. Mange asteroider har derfor kræsjet med Jorden gjennom tidene, men de aller, aller fleste falt ned i Solsystemets barndom.

Asteroider har blitt betraktet som tørre steinlegemer. Dersom de opprinnelig hadde is, har solstrålingen stekt bort dette for lenge siden – har vi trodd inntil nå!

Kometer kommer derimot fra de ytre delene av Solsystemet og inneholder urstoffet fra Solsystemets barndom.

24 Themis tilhører en asteroidefamilie og flere av de mindre medlemmene har tilsynelatende omgitt seg med en slags tåke. Dette er ellers kjennetegn på kometkjerner. Det var årsaken til at forskergruppene ønsket å studere 24 Themis nærmere.

Is og organiske molekyler

Gjennom 6 år ble Themis studert med et stort infrarødt teleskop på Mauna Kea, Hawaii. Asteroiden ble studert fra alle sider slik at overflatens sammensetning kunne kartlegges. De fant tydelige tegn på en blanding av vann-is og organiske forbindelser. De sistnevnte kommer ikke fra livsformer, men inneholder hydrogen og karbon og er en forutsetning for liv.

Siden 24 Themis er ”bare” 479 millioner kilometer fra Solen (ca. tre ganger Jordens avstand) er det overraskende at is på overflaten ikke for lengst har blitt stekt bort av den intense solstrålingen. Det er godt mulig at det finnes store reservoarer av is under overflaten. Hver gang asteroiden blir truffet av andre objekter blir is blottlagt.

Oppdagelsen kan tyde på at kometer slettes ikke har vært den eneste kilden til vann og organiske molekyler her på Jorden. I starten av sin utvikling var temperaturen på Jorden så ekstrem at all stein smeltet og alle organiske molekyler ble ødelagt. Disse må derfor ha blitt tilført igjen senere.

Tilførslene av vann og organiske molekyler var avgjørende for at livet kunne oppstå på vår planet.

Det undersøkes nå om andre asteroider kan ha tilsvarende sammensetning, men det er godt mulig at Themis er spesiell. Det kan hende den stammer fra området utenfor Neptun og har blitt sendt innover av tyngdekreftene fra andre himmellegemer.

Det passer i tilfelle flott med teorien som ble fremsatt i 2005 om at alt de store planetene – Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun, i tillegg til asteroidene – har vandret til sine nåværende posisjoner. Noe lignende ser vi også i andre solsystemer der det er temmelig vanlig at store planeter vandrer innover mot moderstjernen sin.

Sommeren 2006 falt det for øvrig ned karbonholdige meteoritter i Mosse-området. Disse meget sjeldne meteorittene har blitt gjenstand for mye oppmerksomhet fra internasjonale forskningsmiljøer. Nettopp slike unike biter av urstoffet i Solsystemet kan hjelpe oss å forstå asteroidenes, livets og planetenes opprinnelse og utvikling.

Se mer informasjon og lenker her.

Et nytt solteleskop har gitt oss fantastiske filmer av utbrudd på Solen. Disse finner du her.

Dette innlegget ble publisert i asteroider. Bokmerk permalenken.

En kommentar til Is på asteroide endrer forståelsen av Solsystemets

1. Hvis man har funnet is pa en asteroide, betyr det at man far bruke den som en bensinstasjon pa verdensrommet.

Man kan smele isen med en bolgeoven. Vanet bruker man til a produsere Oksygen og Hydrogen. Oksygen kan man bruke til a puste og begge kan man bruke som brennstoff for romraketer.

Kjempe Bra