Astronomiens tiår i Norge, måneformørkelse nyttårsaften, begivenhetene i 2010

Vi er i ferd med å avrunde et ytterst begivenhetsrikt tiår astronomisk sett. Tiåret gjorde astronomien til allemannseie i Norge. Spektakulære bilder fra romteleskoper, med Hubble i første rekke, har vist oss fantastiske galakser, superslurpende sorte hull og andre merkelige objekter. Tallrike romsonder har besøkt himmellegemer og gitt oss fascinerende bilder og storslagne oppdagelser. Folk gikk mann av huse for å oppleve storslagne og sjeldne himmelbegivenheter.

montasje

Mange mener at vi de siste 15 årene har lært like mye om rommet som de foregående 400 årene til sammen! Og tiåret ble avsluttet med det internasjonale astronomiåret 2009 for å markere at det er 400 år siden Galileo Galilei rettet en kikkert mot himmelen og innledet den moderne astronomi.

www.bangirommet.no er det laget en oppsummering av tiårets store begivenheter:

– De store astronomiske begivenhetene i Norge dette tiåret

– Meteorittbombardementet som startet i 2006

– De største astronomiske mysteriene

– Store oppdagelser gjort i rommet de siste 10 årene.

– Noen glimt fra hva det kommende tiåret vil by på

Dette omfatter blant annet den største solformørkelsen i Norge på nesten 50 år, meteorstormer, totale måneformørkelser, den nærmeste Mars-passering på nesten 60 000 år, den første Venus-passasje i moderne tid, unike meteoritter som folk nesten fikk i hodet, løsningen på Universets største mysterier, oppdagelsen av Universets største tomrom, funn av planeter i beboelig sone rundt andre stjerner osv. osv.

Liten måneformørkelse nyttårsaften

Nyttårsaften inntreffer en delvis måneformørkelse som er synlig fra Norge. Formørkelsen blir neppe spesielt iøynefallende, men man vil lett kunne se at noe ”merkelig” har skjedd med Månen. Årsaken er at Månen beveger seg gjennom jordskyggen. Dette inntreffer fra 18.17-22.28, men det er hovedsakelig fra 19.52-20.52 folk vil se at Månen er annerledes. Da befinner den nedre delen av Månen seg inne i helskyggen fra Jorden.

Denne delen av Månen kan få en rødaktig farge og være vesentlig mørkere enn øvre del av måneskiven.

Begivenhetene i 2010

Det blir en rekke spennende begivenheter på himmelen i 2010.

Planeten Mars er nærmest Jorden og veldig lyssterk i slutten av januar. Den minste avstanden blir 99 millioner km og vi ser Mars som en meget klar, rød flekk på nattehimmelen. Ringplaneten Saturn står flott plassert på sydhimmelen og på sitt fineste i februar og mars.

De beste meteorsvermene:

– Kvadrantidene 3. januar (kortvarig, noen titalls stjerneskudd i timen denne kvelden og natten)

– Perseidene maks. 12. august (varer mange dager før og etter denne kvelden)

– Geminidene maks 13. desember (varer flere dager før og etter denne kvelden)

Perseidene pleier å by på inntil 60-100 stjerneskudd i timen. Geminidene har virkelig slått til de siste årene og kan i 2010 by på et praktfullt show med nærmere 200 stjerneskudd i timen. Månen er fraværende og gir oss derfor fullt utsyn til meteorene.

Men det aller viktigste skjer 21. desember 2010. Den totale måneformørkelsen denne dagen er starten på en virkelig formidabel periode med himmelfenomener som vil vare i flere år, se

Dette innlegget ble publisert i exoplaneter, himmelfenomen, kosmologi, meteorer, romforskning, Saturn, sorte hull. Bokmerk permalenken.

3 kommentarer til Astronomiens tiår i Norge, måneformørkelse nyttårsaften, begivenhetene i 2010

1. Odd Rosvoll sier:

Hei, jeg lurer så fælt på hva jeg ser på himmelen hver ettemiddag/kveld. Lyser som en stjerne/Romstasjon/Satelit. Og den beveger seg eller at Jorden beveger seg i samme rute hver kveld. Jeg bor i Namsos. Hvert fint med svar på mail:)

2. Knut Jørgen sier:

Hei,

det er sannsynligvis planeten Jupiter du har sett. Den står fint til i syd på kveldene og er temmelig lyssterk i forhold til stjernene.

3. Hei.
    Tirsdag 2 februar ca kl. 21 gikk vi tur her på Frei/ Kristiansund.
    En vakker klar kveld og vi gikk langs en strand. Mot sørvest ser vi plutselig et spesielt lysfenomen. En ildkule ( oransjefarget) med en lang hale fylt med partikler beveger seg utrolig hurtig litt lavt på himmelen. Vanligvis ville vi tenkt at det kunne vært et «sterneskudd», men det var oransjefarget, beveget seg horisontalt og selvfølgelig svært hurtig.
    Noen tanker om hva dette er?